Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował o zmianach dotyczących zatrzymania i zwrotu dowodu rejestracyjnego. Zaczną one obowiązywać już 1 czerwca. Jakie zasady zostaną wprowadzone?
Wirtualne zatrzymanie dowodu rejestracyjnego
Obecnie dowód rejestracyjny zatrzymywany jest fizycznie. To oznacza, że pracownik SKP lub organy kontroli ruchu drogowego zabierają kierowcy dokument.
Od 1 czerwca ma się to zmienić. Dowód rejestracyjny zostanie u kierowcy, jednak zostanie też zatrzymany wirtualnie. Polegać to będzie na umieszczeniu wpisu w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Podobnie będzie ze zwrotem dowodu rejestracyjnego. Wirtualny zwrot obowiązuje już teraz, jednak tylko w przypadku, zatrzymania dokumentu przez organy kontroli ruchu drogowego, czyli m.in. Straż Graniczną, policję czy Służbę Celno-Skarbową.
Od 1 czerwca więc zarówno zatrzymanie, jak i zwrot dowodu rejestracyjnego będzie odbywać się wirtualnie.
- Nie będzie już fizycznego zatrzymania dokumentu przez SKP, który w kolejnym kroku odsyłany jest do organu rejestrującego, gdzie następnie właściciel pojazdu po okazaniu zaświadczenia z przeprowadzonego badania technicznego z wynikiem pozytywnym fizycznie odbiera ten dowód. Od 1 czerwca 2024 roku stacja będzie zatrzymywała dowód rejestracyjny w sposób wirtualny i w ten sposób będzie także go zwracała - wyjaśnił portalowi dziennik.pl Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów.
Zmiany w badaniach technicznych
Od czerwca zmienią się też zasady dotyczące badań technicznych ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami.
Będzie bowiem można przeprowadzić badania techniczne tych pojazdów poza stacją kontroli pojazdów.
- Dane o badaniach technicznych wykonanych w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów powinny być przekazane niezwłocznie po jego przeprowadzeniu, za pomocą posiadanych certyfikatów VPN i SSL do Centralnej Ewidencji Pojazdów, tak jak jest to w przypadku badań technicznych przeprowadzanych bezpośrednio w stacji kontroli pojazdów - czytamy w uzasadnieniu.