Skutki leczenia osób, które nadużywają alkoholu, obciążają wszystkich podatników - mówi szefowa Ministerstwa Zdrowia, Izabela Leszczyna na antenie Radia ZET. Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych ma być jedną ze zmian, które resort chce wprowadzić w związku z ograniczeniem dostępności alkoholu. Poznaj szczegóły.
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych?
Minister zdrowia Izabela Leszczyna w Radiu ZET przyznała, że propozycje zmian w zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych są obecnie na etapie analiz.
Analizę założeń zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych zlecił premier Donald Tusk. Warto wiedzieć, że aby taki przepis wszedł w życie, konieczne byłoby sporządzenie ustawy i zaakceptowanie jej przez całą koalicję rządzącą.
Zdaniem Izabeli Leszczyny, obecność alkoholu na stacjach benzynowych jest zbędna.
- Będę przekonywała do tego kolegów i koleżanki z rządu. Skutki leczenia osób, które nadużywają alkoholu, obciążają wszystkich podatników - stwierdziła szefowa Ministerstwa Zdrowia.
To jednak nie wszystkie być może nadchodzące zmiany. Ministerstwo Zdrowia zauważa problem nie tylko w ogromnej dostępności alkoholu w Polsce, ale też w jego reklamowaniu.
Zakaz reklamy piwa?
W Polsce reklamowanie alkoholu, za wyjątkiem piwa (w niektórych okolicznościach) jest prawnie zakazane. Wynika to jasno z ustawy.
131 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Z 2002 r., Nr 147 poz . 1231, ze zm.), zabrania reklamy i promocji napojów alkoholowych, wyłączając z zakazu piwo, zezwalając na jego reklamę i promocję w niektórych okolicznościach. Obostrzeń dotyczących reklamy piwa jest bardzo dużo. Na przykład, piwo nie może być reklamowane między godziną 6:00 a 20:00.
Minister Zdrowia proponuje, aby zakaz ten wydłużyć do godziny 22:00.
W jaki sposób nie można reklamować piwa?
Reklama i promocja piwa nie może być prowadzona:
- 1) w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 600 a 2000, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy;
- 2) na kasetach wideo i innych nośnikach;
- 3) w prasie młodzieżowej i dziecięcej;
- 4) na okładkach dzienników i czasopism;
- 5) na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20% powierzchni reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim;
- 6) przy udziale małoletnich.
Ponadto, warto zapoznać się w jakim charakterze nie może być reklamowane piwo: