Ważny termin dla przedsiębiorców! Musisz złożyć wniosek - inaczej stracisz dostęp do danych!

Martyna P.
Biznes i finanse
05.12.2023 9:45
Ważny termin dla przedsiębiorców! Musisz złożyć wniosek - inaczej stracisz dostęp do danych!

30 marca 2024 roku mija ważny termin dla przedsiębiorców. Warto już teraz zapoznać się ze sprawą i nie czekać do ostatniej chwili. 

 

Musisz złożyć wniosek o skrzynkę do e-Doręczeń

Przypomnijmy, że przedsiębiorcy, którzy zarejestrowani są w Krajowym Rejestrze Sądowym (przed 30 grudnia 2023 roku) muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń do marca 2024 roku.

Przedsiębiorcy zarejestrowani w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 1 stycznia 2024 roku muszą złożyć wniosek do 30 września 2026 toku.

Szczegółowy harmonogram terminów znajdziesz TUTAJ.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń można złożyć online za pośrednictwem strony biznes.gov.pl. Konieczne jest wpisanie adresu i umieszczenie go w Bazie Adresów Elektronicznych. Ponadto trzeba wyznaczyć administratora, który będzie obsługiwał skrzynkę w imieniu firmy.

 

Co, jeśli nie założysz skrzynki w terminie?

Jeśli przedsiębiorca nie założy skrzynki do e-Doręczeń w terminie, wówczas nie będzie mógł zapoznać się z wysyłaną do niego korespondencją. Może być to duży problem w przypadku listów wysyłanych z sądu czy urzędu skarbowego. 

Jak zacząć korzystać z e-Doręczeń? 

Wystarczy kilka prostych kroków:

1. Wypełnij wniosek o adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Podaj dane swoje lub osoby, dla której składasz wniosek:

  • jeśli występujesz jako pełnomocnik, dołącz odpowiedni dokument, którym potwierdzisz pełnomocnictwo,
  • możesz też wskazać administratora, czyli osobę, która będzie zarządzać Twoją skrzynką do e-Doręczeń – podaj jego dane i adres e-mail.

2.  Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie. Możesz to zrobić profilem zaufanym, e-Dowodem lub podpisem kwalifikowanym.

3. Potwierdzenie złożenia wniosku dostaniesz na podany we wniosku adres e-mail.

 

Jak aktywować skrzynkę do e-Doręczeń?

1. Zaloguj się do serwisu mObywatel.gov.pl.

2. Otwórz zakładkę Twoje skrzynki w menu bocznym.

3. Kliknij przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, którą chcesz aktywować.

4. Podaj adres e-mail do powiadomień i zapoznaj się z regulaminem świadczenia usług przez Operatora Wyznaczonego.

5. Kliknij przycisk Aktywuj.

Na adres e-mail otrzymasz informację, że skrzynka jest aktywna i możesz z niej korzystać.

Ważne! Gdy aktywujesz skrzynkę, będziesz otrzymywać korespondencję od podmiotów, które już używają e-Doręczeń. Zapoznaj się z pouczeniem o skutkach prawnych.

Zdjęcie Nadchodzi ważny termin dla przedsiębiorców! Pośpiesz się, bo stracisz dostęp do ważnych informacji! #1

Czym są e-doręczenia?

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.

Dla kogo są e-doręczenia?

Dla obywatela

Od 30 grudnia 2023 r. większość urzędów i innych podmiotów publicznych będzie miała obowiązek wysyłać i przyjmować pisma przez e-Doręczenia. System e-Doręczeń zastąpi korespondencję realizowaną przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Dla przedsiębiorcy

Firma będzie miała obowiązek korzystania z e-Doręczeń, jeżeli jest zarejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEiDG) lub Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Adres do e-Doręczeń będą musiały mieć też inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.

Dla podmiotów publicznych

Od 30 grudnia 2023 r. podmioty publiczne wskazane w ustawie będą miały obowiązek korzystania z e-Doręczeń.

Od tego dnia będą musiały:

  • mieć adres do e-Doręczeń wpisany do bazy adresów elektronicznych (BAE),
  • doręczać pisma na adres do e-Doręczeń podmiotom, które z niego korzystają.

 

Dla zawodów zaufania publicznego

Od 30 grudnia 2023 r. osoby wykonujące niektóre zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek komunikowania się przez skrzynkę do e-Doręczeń.

Dotyczy to:

  • adwokata,
  • radcy prawnego,
  • doradcy podatkowego,
  • doradcy restrukturyzacyjnego,
  • rzecznika patentowego.
Kluczowe Punkty
  • 30 marca 2024 to ważny termin dla przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 30 grudnia 2023 roku. Do tego dnia muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń.
  • Przedsiębiorcy zarejestrowani w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 1 stycznia 2024 roku muszą złożyć wniosek do 30 września 2026 roku.
  • Wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń można złożyć online przez stronę biznes.gov.pl. Należy wpisać adres i umieścić go w Bazie Adresów Elektronicznych, a także wyznaczyć administratora skrzynki.
  • Niezłożenie wniosku w terminie skutkuje brakiem możliwości zapoznania się z korespondencją, co może być problematyczne w przypadku listów z sądu czy urzędu skarbowego.
  • e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Usługa ta jest przeznaczona dla obywateli, przedsiębiorców, podmiotów publicznych i zawodów zaufania publicznego.
Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną