W związku z pewnymi zmianami wprowadzonymi do ustawy o systemie oświaty, nie wszyscy uczniowie będą musieli pisać egzamin ósmoklasisty. W niektórych przypadkach zamiast tego egzaminu, uczeń zdobędzie punkty w inny sposób.
Nie wszyscy uczniowie muszą pisać egzamin ósmoklasisty
W rozporządzeniu w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów pojawił się projekt zmian dotyczących obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty.
Wynika z niego, że uczniowie zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty ze względu na niepełnosprawności sprzężone lub ze względu na szczególne okoliczności losowe, na wniosek rodziców i po decyzji dyrektora nie będą musiały pisać egzaminu.
Już wcześniej istniała taka możliwość, jednak pojawił się pewien problem. Uczeń, który nie napisał egzaminu ósmoklasisty nie mógł uzyskać punktów niezbędnych w rekrutacji do dalszych szkół. Teraz ma się to zmienić.
Brak egzaminu ósmoklasisty? Przeliczenie ocen na punkty
"Osoby zwolnione z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty lub do danego przedmiotu lub przedmiotów objętych tym egzaminem na podstawie ww. przepisów znalazły się w szczególnej sytuacji, której konsekwencją jest brak możliwości uzyskania punktów w ramach postępowania rekrutacyjnego za wyniki egzaminu ósmoklasisty" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Dlatego też w projekcie przewidziano rozwiązanie, które polega na tym, że oceny końcowe na świadectwie zostaną odpowiednio przeliczone na punkty.
Uczeń, który nie podszedł do egzaminu z różnych względów (losowych, zdrowotnych) będzie miał więc niezbędne do dalszej rekrutacji punkty.
Jak przeliczane będą oceny na punkty?
8. 1. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty na podstawie art. 44zw ust. 2 i 4 oraz art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty oceny z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przelicza się na punkty, przy czym za uzyskanie z:
1) języka polskiego i matematyki oceny wyrażonej w stopniu:
- a) celującym - przyznaje się po 35 punktów,
- b) bardzo dobrym - przyznaje się po 30 punktów,
- c) dobrym - przyznaje się po 25 punktów,
- d) dostatecznym - przyznaje się po 15 punktów,
- e) dopuszczającym - przyznaje się po 10 punktów;
2) języka obcego nowożytnego oceny wyrażonej w stopniu:
- a) celującym - przyznaje się 30 punktów,
- b) bardzo dobrym - przyznaje się 25 punktów,
- c) dobrym - przyznaje się 20 punktów,
- d) dostatecznym - przyznaje się 10 punktów,
- e) dopuszczającym - przyznaje się 5 punktów.