Dzień Zdegradowania Plutona: Jak Niewielka Planeta Zmieniła Nasze Postrzeganie Układu Słonecznego

24.08.2023 2:06

24 sierpnia to data, która na zawsze zmieniła nasze postrzeganie Układu Słonecznego . W tym dniu, w 2006 roku, Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) podjęła decyzję o zdegradowaniu Plutona do rangi planety karłowatej. Ta decyzja wywołała wiele kontrowersji i dyskusji na temat tego, co tak naprawdę definiuje planetę.

Pluton został odkryty w 1930 roku przez amerykańskiego astronoma Clydea Tombaugha. Przez wiele lat był uważany za dziewiątą planetę Układu Słonecznego. Jednak jego status zaczął być kwestionowany, gdy astronomowie odkryli inne podobne obiekty w Pasie Kuipera, regionie Układu Słonecznego położonym za orbitą Neptuna.

W 2006 roku, IAU zdefiniowała planetę jako 'ciało niebieskie krążące wokół Słońca, które ma wystarczająco dużą masę, aby przez siłę własnej grawitacji przyjąć kształt zbliżony do kulisty, czyści swoją orbitę z innych obiektów i nie jest satelitą innej planety'. Pluton nie spełniał trzeciego kryterium, co doprowadziło do jego zdegradowania.

Decyzja IAU wywołała wiele kontrowersji. Niektórzy naukowcy argumentowali, że definicja planety powinna opierać się na geologicznych właściwościach obiektu, a nie na jego interakcjach z innymi ciałami. Inni twierdzili, że Pluton powinien pozostać planetą ze względu na swoje historyczne znaczenie.

W rezultacie, niektóre instytucje, takie jak Muzeum Lotnictwa i Kosmonautyki w Waszyngtonie, nadal klasyfikują Pluton jako planetę. W 2015 roku, sonda New Horizons NASA przekazała szczegółowe zdjęcia Plutona, pokazując jego złożoną powierzchnię i atmosferę, co ponownie podgrzewało debatę.

Bez względu na to, jak klasyfikujemy Pluton, nie można zaprzeczyć, że jego odkrycie i zdegradowanie miało ogromny wpływ na nasze zrozumienie Układu Słonecznego. Pokazało nam, że Układ Słoneczny jest bardziej złożony i różnorodny, niż wcześniej sądziliśmy.

Więc, czy obchodzimy Dzień Zdegradowania Plutona z żalem, czy z uznaniem dla postępu naukowego, pamiętajmy o tym małym, zimnym świecie na krańcu Układu Słonecznego, który zmusił nas do przemyślenia naszego miejsca w kosmosie.

Źródło: Informacje na temat Plutona i Dnia Zdegradowania Plutona pochodzą z różnych źródeł, w tym z publikacji Międzynarodowej Unii Astronomicznej, NASA i różnych książek i artykułów na temat astronomii i kosmologii.