Newsy

Gigantyczny wyciek danych klientów polskich banków! Kto może ubiegać się o rekompensatę?

W zeszłym tygodniu miał miejsce ogromny wyciek danych. W sieci pojawił się plik z adresami stron internetowych oraz przypisanymi do nich hasłami i loginami do kont użytkowników. Z tego powodu zablokowano wiele kont i kart bankowych. Rzecznik Finansowy domaga się wyjaśnień, a klienci mogą liczyć na rekompensatę. 

Zablokowane karty płatnicze i konta bankowe

W ostatnim wycieku danych osobowych w sieci pojawił się plik nazwie ".pl.txt", który posiada ponad 6,2 mln wierszy.

Każdy z tych wierszy zawiera adres strony internetowej, z której pochodzą wykradzione dane oraz login i hasło używane w tym portalu.

W związku z tym Rzecznik Finansowy chce zbadać między innymi to, ile kart bankowych i kont zostało z tego powodu zablokowanych oraz jaką rekompensatę proponują klientom banki.

"W związku z możliwym wyciekiem danych m.in. klientów banków i związanym z tym zablokowaniem niektórych kart płatniczych, Rzecznik Finansowy skierował pisma do instytucji finansowych w sprawie złożenia wyjaśnień" - poinformowano w oficjalnym komunikacie

Rzecznik domaga się ustalenia, jak wyciek danych wpłynął na sprawy Polaków związane na przykład z odrzuceniem przez bank zaplanowanych transakcji, niemożnością skorzystania ze swoich środków pieniężnych, czy niezrealizowania przez bank przelewów stałych.

Klienci banków mogą składać reklamację

Rzecznik Finansowy dodał, że wyciek danych z instytucji finansowych jest niezwykle ryzykowny. Dodał, że jest to szczególnie niebezpieczne biorąc pod uwagę "liczne przypadki działań związanych z wyłudzeniami środków finansowych wskutek cyberprzestępczości i oszustw z wykorzystaniem fałszywych wiadomości."

Co więcej, zaznaczył, że osoby poszkodowane, które w związku z wyciekiem ich danych doznały jakiegoś uszczerbku, mogą składać do banków reklamację. 

Rzecznik twierdzi, że do reklamacji jesteśmy uprawnieni w przypadku:

"ujawnienia przez klienta nieautoryzowanych transakcji albo użyciu ujawnionych danych przez cyberprzestępców do indywidualnego ataku socjotechnicznego czy phishingowego, należy jak najszybciej zwrócić się do banku z informacją o zdarzeniu oraz złożyć reklamację w razie poniesienia uszczerbku".  

Popularne artykuły

Najczęstsze objawy Hashimoto. Po czym poznać, że tarczyca nie funkcjonuje prawidłowo?

Coraz mniejsze dotacje dla barów mlecznych! Tanich obiadów już nie będzie!?

Ile trzeba zapłacić za smażoną rybę nad Bałtykiem? Turyści oburzeni