Producenci nie od dziś stosują różne zabiegi, aby skłonić konsumentów do zakupu ich produktów. Czasem jednak stopień manipulacji jest tak duży, że efekt jest wręcz odwrotny. Tak było w przypadku popularnej margaryny Ramy, której internauci zarzucają, że za bardzo próbuje udawać naturalne masło.
Rama próbuje udawać masło?
W Polsce od lat panuje przekonanie, że masło jest lepszym produktem od margaryny. Wolimy jego smak i uważamy, że jest zdrowsze.
Producenci zdają sobie z tego sprawę, dlatego robią wiele, abyśmy ich margaryny kojarzyli z masłem.
Czasem jednak posuwają się o krok za daleko i efekt jest odwrotny. Zamiast skusić konsumentów do zakupu margaryny kojarzącej się z masłem, wywołują falę krytyki i powodują, że konsumenci czują się oszukani.
Tak właśnie wydarzyło się w przypadku Ramy, która napisami na swoim opakowaniu zbyt mocno zaczęła sugerować, że nie jest margaryną, a masłem.
“Używaj jak MASŁO”
Takie właśnie hasło widnieje na nowym opakowaniu margaryny Rama. Teoretycznie nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że słowo “Masło” jest o wiele bardziej wyeksponowane na opakowaniu, niż poprzedzająca go fraza “używaj jak”.
Konsument widzi więc w pierwszej kolejności słowa “Rama” i “Masło”, co może sugerować, że nie jest to margaryna.
Wprawdzie poniżej tego hasła widnieje napis informujący, że produkt wykonano z „roślinnych naturalnych składników”, jednak jest on wykonany o wiele mniejszą czcionką.
W opisie produktu wyraźnie widnieje także “82%”, co niektórzy internauci uznali za próbę sugerowania, iż jest to 82 procentowe masło. Cała fraza jednak brzmi: “ma o 82% mniejszy wpływ na klimat niż tradycyjne masło*”.
Producenci być może mieli nadzieję, że dzięki takiemu sprytnemu zabiegowi uda im się skłonić konsumentów do zakupu swojego produktu. Efekt jest jednak odwrotny.
Zarówno na Twitterze jak i w innych portalach społecznościowych pojawiły się zarzuty o to, że Rama udaje masło i chce oszukać klientów. Wiele osób twierdzi, że granica sprytnego marketingu została przekroczona.
Czy Rama wprowadza konsumenta w błąd?
W serwisie bezprawnik.pl przytoczono przepis prawny, który opisuje sytuację wprowadzania konsumenta w błąd:
Wprowadzającym w błąd działaniem może być w szczególności:
1) rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji;
2) rozpowszechnianie prawdziwych informacji w sposób mogący wprowadzać w błąd;
Jednak w przypadku Ramy, gdy przeczytamy dokładnie napisy na opakowaniu widzimy, że nie podaje ona nieprawdziwych informacji na temat swojego produkty. Nie uważa, że jest naturalnym masłem, a jedynie, że warto używać ją “jak masło”.
Fakt, że niektóre słowa wyeksponowane są o wiele bardziej sprawia jednak, że konsument może pomylić ten produkt z masłem.