Kultowa czekolada nie spełnia kryterium "szwajcarskości". Musi zmienić logo

Agnieszka
Newsy
07.03.2023 9:29
Kultowa czekolada nie spełnia kryterium "szwajcarskości". Musi zmienić logo

Toblerone, czyli słynna szwajcarska czekolada, nie jest już taka szwajcarska. Z tego względu musi zmienić logo, ponieważ szwajcarskie przepisy prawa tego wymagają. Dlaczego jednak Toblerone straciło prawo do tytułowania się szwajcarską czekoladą?

Toblerone musi zmienić logo

Toblerone to kultowa w wielu krajach czekolada. Zrobiona jest z charakterystycznych trójkątnych kostek z czekolady, migdałów i miodu. Najnowsze zmiany, jakie do produkcji wprowadził producent czekolady spowodowały jednak, że szwajcarskie przepisy zmuszają go do zmiany logo swojego produktu. 

Toblerone przestało spełniać kryteria “szwajcarskości”

Amerykańska firma Mondelez, która produkowała w Szwajcarii jedną ze swoich najbardziej popularnych czekolad - Toblerone, musi zmienić logo tego produktu. Chodzi konkretnie o usunięcie z opakowania góry Matterhorn, która jasno wskazuje na szwajcarskie pochodzenie wyboru.

Powód? Okazało się, że firma przeniosła część produkcji swojego wyrobu na Słowację, a konkretnie do Bratysławy. To natomiast, zgodnie z szwajcarskimi przepisami, wyklucza Toblerone do tytułowania się “szwajcarskim”.

- Z powodów prawnych zmiany, które wprowadzamy w produkcji, oznaczają, że musimy także zmienić nasze opakowania, aby były zgodne ze szwajcarskimi przepisami. Usunęliśmy oznaczenie produkcji w Szwajcarii z przodu opakowania Toblerone i zmieniliśmy opis na "ustanowiony w" (Szwajcarii) - powiedział w CNN rzecznik firmy Mondelez.

Dodał, że nowe opakowanie czekolady Toblerone ma zawierać "charakterystyczny nowy krój pisma i logo Toblerone". 

Co ciekawe, aby produkt mógł posiadać w swoim opakowaniu symbole narodowe Szwajcarii, musi spełniać więcej kryteriów, niż tylko całkowitą produkcję w tym kraju. 

Kryteria “szwajcarskości” w produktach

W 2017 roku uchwalona została ustawa Swissness Act. Wprowadziła ona przepisy, zgodnie z którymi szwajcarski krzyż i inne symbole narodowe Szwajcarii nie mogą widnieć na produktach, które nie spełnią kryteriów szwajcarskości.

Produkty, które chcą nosić miano szwajcarskich muszą:

  • Być produkowane w minimum 80 procentach z surowców pochodzących ze Szwajcarii.
  • W przypadku mleka i produktów mlecznych musi być to 100 procent surowców pochodzących ze Szwajcarii.
  • Wytwarzanie produktu musi odbywać się kraju, chyba, że mowa o produktach naturalnych niedostępnych w Szwajcarii.