Toblerone, czyli słynna szwajcarska czekolada, nie jest już taka szwajcarska. Z tego względu musi zmienić logo, ponieważ szwajcarskie przepisy prawa tego wymagają. Dlaczego jednak Toblerone straciło prawo do tytułowania się szwajcarską czekoladą?
Toblerone musi zmienić logo
Toblerone to kultowa w wielu krajach czekolada. Zrobiona jest z charakterystycznych trójkątnych kostek z czekolady, migdałów i miodu. Najnowsze zmiany, jakie do produkcji wprowadził producent czekolady spowodowały jednak, że szwajcarskie przepisy zmuszają go do zmiany logo swojego produktu.
Toblerone przestało spełniać kryteria “szwajcarskości”
Amerykańska firma Mondelez, która produkowała w Szwajcarii jedną ze swoich najbardziej popularnych czekolad - Toblerone, musi zmienić logo tego produktu. Chodzi konkretnie o usunięcie z opakowania góry Matterhorn, która jasno wskazuje na szwajcarskie pochodzenie wyboru.
Powód? Okazało się, że firma przeniosła część produkcji swojego wyrobu na Słowację, a konkretnie do Bratysławy. To natomiast, zgodnie z szwajcarskimi przepisami, wyklucza Toblerone do tytułowania się “szwajcarskim”.
- Z powodów prawnych zmiany, które wprowadzamy w produkcji, oznaczają, że musimy także zmienić nasze opakowania, aby były zgodne ze szwajcarskimi przepisami. Usunęliśmy oznaczenie produkcji w Szwajcarii z przodu opakowania Toblerone i zmieniliśmy opis na "ustanowiony w" (Szwajcarii) - powiedział w CNN rzecznik firmy Mondelez.
Dodał, że nowe opakowanie czekolady Toblerone ma zawierać "charakterystyczny nowy krój pisma i logo Toblerone".
Co ciekawe, aby produkt mógł posiadać w swoim opakowaniu symbole narodowe Szwajcarii, musi spełniać więcej kryteriów, niż tylko całkowitą produkcję w tym kraju.
Kryteria “szwajcarskości” w produktach
W 2017 roku uchwalona została ustawa Swissness Act. Wprowadziła ona przepisy, zgodnie z którymi szwajcarski krzyż i inne symbole narodowe Szwajcarii nie mogą widnieć na produktach, które nie spełnią kryteriów szwajcarskości.
Produkty, które chcą nosić miano szwajcarskich muszą:
- Być produkowane w minimum 80 procentach z surowców pochodzących ze Szwajcarii.
- W przypadku mleka i produktów mlecznych musi być to 100 procent surowców pochodzących ze Szwajcarii.
- Wytwarzanie produktu musi odbywać się kraju, chyba, że mowa o produktach naturalnych niedostępnych w Szwajcarii.