Jakie są konsekwencje źle wypełnionego PIT-u? Lista najczęstszych błędów!

Martyna
Newsy
22.02.2023 19:27
Jakie są konsekwencje źle wypełnionego PIT-u? Lista najczęstszych błędów!

Według prawa do końca kwietnia każda osoba pracująca ma obowiązek złożenia uzyskanych rocznych dochodów. Przedstawiamy, w jaki sposób prawidłowo wypełnić PIT oraz jakich błędów unikać. 

Najczęstsze błędy 

Statystyki pokazują, że najczęstszymi błędami popełnianymi przez podatników są: 

  • Źle wypełniony formularz PIT (błędne zeznanie podatkowe) 
  • Nieprawidłowo obliczony dochód 
  • Błędnie zaokrąglona kwota 
  • Błędnie podane dane osobowe 

Często również zdarzają się sytuacje, w których osoba przedstawiająca swoje przychody zapomina wskazać wszystkie miejsca pracy. Przykładowo każdy, kto jest zatrudniony u dwóch pracodawców lub więcej jest zobowiązany przedstawić deklaracje o przychodach uzyskanych od wszystkich pracodawców.  

Wiele kłopotów sprawiają również: 

  • rozliczenie ulg podatkowych 
  • wyliczenie zaliczek na podatek dochodowy  

Konsekwencje popełnionych błędów 

Każdy podatnik musi być świadomy, że to on ponosi odpowiedzialność za błędy w zeznaniu podatkowym. Dlatego przed złożeniem deklaracji warto dokładnie, dwa razy sprawdzić przygotowany wniosek.  

Według obowiązującej ustawy z dnia 10 września 1999 roku kodeks karny skarbowy zakłada, że o wykroczeniu mowa, jeżeli kwota nie przekracza 5-krotnej wysokości minimalnego krajowego wynagrodzenia. W ubiegłym roku wynosiła ona 15 500 złotych brutto. W takim przypadku podatnik może otrzymać mandat karny w wysokości od 210 do nawet 4 200 złotych. 

Natomiast, jeżeli kwota rocznego dochodu przekroczyła 15 500 zł, wtedy sprawa traktowana jest jako przestępstwo skarbowe. Wówczas taka sytuacja jest rozpatrywana przez sąd, a konsekwencjami może być nałożenie grzywny określonej liczby stawek dziennych od 10 do 720 w wysokości od 70 do 28 000 zł. 

Jak prawidłowo rozliczyć PIT? 

Deklaracje można złożyć w Urzędzie Skarbowym osobiście lub za pomocą poczty. Dużym ułatwieniem jest jednak możliwość dostarczenia zeznania drogą internetową. Aby to zrobić należy wejść na stronę resortu finansów, a następnie złożyć formularz i podpisać go elektronicznie za pomocą podpisu zaufanego. We wniosku wymagane będzie podanie następujących danych: 

  • imię i nazwisko, 
  • numer PESEL, 
  • data urodzenia  
  • numer NIP (jeśli podatnik posiada) 
  • podanie kwoty przychodu z roku podatkowe sprzed dwóch lat 

Zachęcamy, aby uważnie wypełniać PIT, a w przypadku wątpliwości udać się do Urzędu Skarbowego.