Rozwój bankowości elektronicznej zdecydowanie ułatwił nam życie. Dzięki temu mamy możliwość opłacania rachunków, faktur, robienia zakupów, czy wysyłania pieniędzy osobom prywatnym bez wychodzenia z domu. Wykonywanie przelewów online wiąże się jednak ze sporym ryzykiem. Może bowiem dojść do pomyłki przy wpisywaniu numeru konta lub kwoty. Co wtedy możemy zrobić? Czy wykonany już przelew można cofnąć, a jeśli tak, to w jaki sposób?
Cofnięcie wykonanego przelewu - kiedy jest możliwe?
Procedury cofnięcia przelewu różnią się w zależności od rodzaju przelewu. Najłatwiej cofnąć przelew, który jeszcze nie został zrealizowany, a jedynie zlecony. Mowa tutaj o przelewach z odroczoną datą realizacji, np. zlecenie przelewu w poniedziałek z datą wykonania na wtorek.
A co w przypadku bieżącego przelewu?
Po dokonaniu przelewu bieżącego pomiędzy różnymi bankami także mamy jeszcze jakiś czas na jego cofnięcie. Powodem tego jest fakt, że banki mają określone godziny księgowania nowych przelewów. Jeśli więc transakcja nie została jeszcze zrealizowana, a przelew nie został zaksięgowany w banku odbiorcy, istnieje możliwość jego anulowania.
Warto jednak zaznaczyć, że taka możliwość dotyczy jedynie przelewów międzybankowych i zrealizowanych w trybie standardowym.
Przelew zrealizowany - czy da się go cofnąć?
Jeśli nasz przelew został już zrealizowany, cofną/anulować możemy go tylko w bardzo wyjątkowych sytuacjach, takich jak na przykład podejrzenie popełnienia przestępstwa. Co więcej, przelew w takiej sytuacji możemy cofnąć jedynie za pośrednictwem Krajowej Izby Rozliczeń.
Przelewy natychmiastowe i przelewy w obrębie jednego banku
Możliwość bezproblemowego cofnięcia przelewu nie dotyczy przelewów w obrębie tego samego banku. Związane jest to z tym, że przelewy w tym samym banku księgowane są praktycznie natychmiast. Nie mamy więc możliwości, by zdążyć anulować dany przelew przed jego realizacją.
Podobnie jest w przypadku wykonywania przelewów natychmiastowych - Express Elixir lub Blue Cash.
Jak cofnąć przelew w zależności od banku?
Zdecydowana większość banków operujących w Polsce daje możliwość cofnięcia przelewu poprzez bankowość elektroniczną, infolinię i w oddziale. Wyjątkiem jest Citi Handlowy, w którym anulować przelew możemy jedynie przez infolinię i w oddziale.
Za cofnięcie przelewu niektóre banki pobierają też opłaty:
- BNP Paribas - 25 zł klient indywidualny i 10 zł klient firmowy.
- BOŚ Bank - 0 zł klient indywidualny i 10 zł klient firmowy.
- Santander Bank Polska - 5 zł w bankowości internetowej i 25 zł w oddziale lub przez infolinię.
Inne banki, takie jak PKO BP, Nest Bank, mBank, ING Bank Śląski, Credit Agricole, Citi Handlowy czy Bank Millenium nie pobierają opłat za cofnięcie przelewu.