Firma Oda, po 9 latach działalności stała się liderem norweskiego rynku zakupów spożywczych. W związki z tym zdecydowano o rozszerzeniu działalności na teren Niemiec. Czy Polska będzie następna?
Norweski gigant zakupów online
Oda to sklep handlujący żywnością online, który swoją działalność rozpoczął w 2013 r. Obecnie jest liderem norweskiego rynku z udziałem na poziomie 70-75 proc. w sprzedaży artykułów spożywczych w sieci.
Kluczem do sukcesu firmy okazała się szybkość dostaw. Norwegowie przekonują, że ich tempo to 212 produktów na godzinę, w porównaniu z wynikiem na poziomie 170 produktów osiąganym przez Ocado Group - lidera brytyjskiego rynku.
Podbój Niemiec
Po udanej ekspansji w Finlandii, zarząd firmy podjął decyzję o rozszerzeniu działalności na terytorium Niemiec. W styczniu mają ruszyć testy w Berlinie, dokąd artykuły spożywcze dostarczane będą z centrum logistycznego w Mittenwalde, leżącego niecałe 40 km od stolicy Niemiec.
Jeżeli próby zakończą się sukcesem, planowane jest udostepnienie sklepu internetowego dla całego Berlina. Natomiast do końca 2023 r. w jego bliskim sąsiedztwie Oda zamierza otwierać kolejne centra dystrybucyjne.
Konkurencja dla tradycyjnego handlu
Norweska ekspansja na rynek online artykułów spożywczych może wprowadzić sporo zmian w życie niemieckich klientów. Możliwość zrobienia podstawowych zakupów w mobilnej aplikacji, a następnie zapewniona dostawa pod drzwi w zaledwie kilkanaście minut są niezwykle wygodnym rozwiązaniem.
Może to znacząco wpłynąć na działania sieci spożywczych skupiających się na tradycyjnym handlu. Prawdopodobne, że Aldi, Kaufland czy Lidl, tym samym stracą wielu klientów.
Oda w Polsce?
Być może sukces norweskiej firmy u naszych zachodnich sąsiadów sprawi, że Polska stanie się kolejnym celem ekspansji. Z pewnością Oda trafiłaby w naszym kraju na podatny grunt, ponieważ Polacy lubią zakupy w sieci.
Jak wynika z badania Grupy Muszkieterów, 30 proc. klientów w Polsce kupuje artykuły spożywcze przez internet kilka razy w miesiącu. Natomiast 15 proc. z nich dokonuje takich zakupów kilka razy w tygodniu. Zgodnie z badaniem, średnie wydatki na internetowe zakupy produktów spożywczych w miesiącu wynoszą 236 zł, co stanowi do 20 proc. wszystkich wydatków online.