Co zrobić, gdy przychodnia nie odbiera lub odmawia umówienia wizyty?

Agnieszka

Zdrowie

03.01.2023 12:48

Co zrobić, gdy przychodnia nie odbiera lub odmawia umówienia wizyty?

 

Czy zdarzyło wam się kiedyś dzwonić do przychodni, ale nikt nie odbierał? A może, kiedy już udało się wam dodzwonić i chcieliście umówić siebie lub dziecko na wizytę, usłyszeliście, że jest to niemożliwe z powodu braku miejsc? Z powodu epidemii grypy i innych infekcji w Polsce obecnie wiele osób musi się z tym mierzyć. Co więc pacjent może zrobić w takiej sytuacji?

Co zrobić, gdy przychodnia nie odbiera telefonu?

Rzecznik Praw Pacjenta odpowiedział między innymi na pytanie dotyczące tego, co może zrobić pacjent, gdy telefon w przychodni nie odpowiada. Stwierdził, że przychodnia powinna zorganizować swoją pracę tak, aby zawsze ktoś mógł odebrać telefon. Dodał jednak, że jeśli jest to niemożliwe, pacjent może umówić się na wizytę w inny sposób - poprzez formularz kontaktowy, jeśli takowy przychodnia posiada lub poprzez maila:

- Jest to również pełnoprawny sposób rejestracji do lekarza - napisz, że nie możesz się dodzwonić i prosisz o wyznaczenie terminu wizyty - czytamy w odpowiedzi.

Rzecznik Praw Pacjenta dodał też, że jeśli potrzebujemy wizyty, a przychodnia jest już lub jeszcze zamknięta, warto udać się do przychodni działającej w ramach tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. 

Co zrobić, gdy przychodnia nie chce nas umówić na wizytę?

Czy przychodnia ma prawo odmówić przyjęcia pacjenta na wizytę? Z powodu dużego oblężenia przychodni zdarza się, że przychodnia nie ma już miejsc, aby zarejestrować naszą wizytę na dany dzień. Ma jednak obowiązek, jak zwraca uwagę Rzecznik Praw Pacjenta, zarejestrować nas na dzień następny lub w innym ustalonym wspólnie terminie.

- Jeśli nie uda ci się umówić na konsultację w dniu, w którym dzwonisz, przychodnia ma obowiązek zarejestrowania Cię na następny dzień lub w innym ustalonym z Tobą terminie. Jeśli przychodnia odmawia rejestracji, możesz wystąpić pisemnie o wyznaczenie wizyty np. wysyłając maila na adres podany przez placówkę. Takie sytuacje możesz również zgłaszać na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr 800 190 590 - dodaje rzecznik.