Nowe zasady wydawania paszportów od 13.11.2022 zmiany!

Martyna
Newsy
13.11.2022 18:57
Nowe zasady wydawania paszportów od 13.11.2022 zmiany!

Urzędy ogłosiły nowe zasady dotyczące paszportów. Będą one dotyczyć m.in.: wniosków o wydanie dokumentu oraz zgłoszeń, w przypadku ich utraty lub uszkodzenia. Poniżej przedstawiamy wprowadzone zmiany.  

Procedura wydania dokumentu 

W Rzeczpospolitej Polskiej paszport oraz paszport tymczasowy wydaje lub odmawia ich wydania wojewoda, do którego wpłynął wniosek o przyznanie dokumentu paszportowego. Za granicą decyzję podejmuje konsul. Posiadacze dokumentu uprawnieni są do przekraczania granicy oraz pobytu za granicą. Ponadto poświadcza on obywatelstwo polskie i tożsamość osoby. Są tam zawarte dwie cechy biometryczne: wizerunek twarzy właściciela i odciski palców. 

Aby ubiegać się o wydanie dokumentu trzeba wypełnić odpowiedni formularz zawierający dane osobowe, załączyć zdjęcie oraz pobrać odciski palców w urzędzie. Nie ma, więc możliwości przesłania wniosku o paszport za pośrednictwem poczty lub drogą elektroniczną. Należy go złożyć osobiście w dowolnym organie paszportowym na terenie kraju lub w konsulacie Rzeczypospolitej Polskiej za granicą. 

Odbiór paszportu  

Od dziś (13.11.2022 r.) zaczął obowiązywać Rejestr Dokumentów Paszportowych. Osoba ubiegającą się o wydanie dokumentu już nie będzie musiała sama odręcznie wypełniać wniosku. Teraz urzędnik będzie miał za zadanie wprowadzić dane wnioskodawcy do systemu.  

Jeżeli obywatel poda swój numer telefonu lub adres e-mail, zostanie on poinformowany o możliwym terminie odbioru dokumentu. Ostatnim etapem procesu, będzie podpis wnioskodawcy oraz potwierdzenie swojej tożsamości (pracownik urzędu, może ją zweryfikować poprzez pobranie odcisków palca osoby odbierającej dokument). Będzie on również pomocny dla osób przebywających za granicą. Za pośrednictwem platformy, również będzie można potwierdzić odbiór dokumentu paszportowego. 

 

Zaginięcie lub uszkodzenie  

Dla osób, które zgubią lub uszkodzą paszport, będzie możliwość zgłoszenia tego faktu przez internet. W tym celu należy wejść na stronę gov.pl w zakładkę „usługi dla obywatela”, w której widnieje opcja „zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu”. Kolejnym krokiem będzie wysłanie potwierdzenia zgłoszenia e-dowodem lub e-podpisem, przez profil zaufany. Z pewnością elektroniczny dostęp do zarządzania dokumentem będzie dużym ułatwieniem dla wielu osób.  

Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną