Badanie techniczne pojazdu. Zmiany już od 1 listopada!

Justyna
Newsy
27.10.2022 18:50
Badanie techniczne pojazdu. Zmiany już od 1 listopada!

Od 1 listopada 2022 roku diagności będą mieli kolejny obowiązek. Ma to związek ze zmianami w badaniach technicznych pojazdów.

Badania techniczne pojazdu

Okresowe badanie techniczne pojazdu polega na sprawdzeniu prawidłowości działania elementów konstrukcyjnych, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo podczas jazdy autem. W czasie przeprowadzania przeglądu diagnosta ocenia stan działania zawieszenia, oświetlenia czy układu hamulcowego samochodu.

Polscy kierowcy jeżdżą jednymi z najstarszych aut w Europie. W związku  z tym zwykle badanie techniczne pojazdu muszą wykonać raz w roku. Z kolei właściciele nowych samochodów rzadziej muszą sprawdzać ich stan techniczny w pierwszych latach po rejestracji.

Nowy obowiązek dla diagnostów

Diagności będą musieli skontrolować obowiązkowy od 1 kwietnia 2018 r. element wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Konkretnie chodzi o system automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku (eCall).

Diagnosta sprawdzi, czy przycisk SOS jest zamontowany w aucie. Co prawda ma też obowiązek sprawdzenia działania systemu eCall, ale tylko wówczas, „jeśli jest to możliwe".

Zdjęcie Badanie techniczne pojazdu. Zmiany już od 1 listopada! #1

Jest jeden problem

Diagnosta powinien przeprowadzić kontrolę systemu przy użyciu „elektronicznego interfejsu" umożliwiającego dostęp do bazy danych i sprawdzenie ewentualnych usterek systemu eCall. Jest jednak problem.

Kilka miesięcy temu Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów alarmowała, że aby uzyskać dostęp do takich danych, konieczne jest skorzystanie z oprogramowania przeznaczonego do obsługi samochodów konkretnych marek. Niestety takiego nie ma na wyposażeniu SKP.

Jak działa system eCall?

System eCall jest ogólnoeuropejskim systemem szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych, który, według twórców unijnych przepisów, jest jednym z rozwiązań mających zmniejszyć liczbę ofiar wypadków na europejskich drogach poprzez skrócenie czasu powiadamiania służb ratunkowych o kolizjach i wypadkach drogowych.

System eCall może być aktywowany na dwa sposoby: automatyczny – po zadziałaniu czujników znajdujących się w aucie (np. w momencie wybuchu poduszek powietrznych) i ręczny – po wciśnięciu przycisku „SOS” rzez kierowcę bądź pasażera. W obu sytuacjach moduł eCall łączy się telefonicznie z numerem alarmowym 112, a system przesyła do centrali niezbędne dane. System nie zbiera danych podczas normalnego toku użytkowania.