Rewolucyjne kary w sektorze medycyny estetycznej!

Justyna
Newsy
15.10.2022 10:41
Rewolucyjne kary w sektorze medycyny estetycznej!

Sektor medycyny estetycznej czeka rewolucja. Przepisy, które niedługo wchodzą w życie, dotyczą ogłoszeń w tradycyjnych mediach, ale także internetu i mediów społecznościowych.

Nowe przepisy o wyrobach medycznych

Wielkimi krokami zbliża się termin wejścia w życie przepisów ustawy o reklamach wyrobów medycznych. Kluczowe przepisy zaczną obowiązywać już 1 stycznia 2023 r. Przy czym ustawa daje pół roku na dostosowanie reklam niespełniających określonych wymogów, jeśli ich rozpowszechnianie rozpoczęło się przed 1 stycznia 2023 r.

Nowe przepisy przede wszystkim zakazują reklamy sprzętów specjalistycznych kierowanej do publicznej wiadomości. Mowa o implantach, wyrobach opartych na laserze oraz kwasie hialuronowym.  Reklama niezgodna z tymi przepisami może prowadzić do nałożenia kary aż do 2 mln zł.

Reklama medycyny estetycznej

Do nowych regulacji dostosować się musi między innymi cały sektor usług medycyny estetycznej. Jest to wyzwanie, gdyż jak podkreśla Oskar Luty z kancelarii prawnej Fairfield, reklama usług medycyny estetycznej bardzo często nawiązuje do różnego rodzaju implantów, dermofillerów, technik laserowych.

Dr Joanna Uchańska, radczyni prawna, partnerka Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy podkreśla, że odnosząc się do branży beauty i zdrowie,  pod stosunkowo silnym nadzorem do tej pory pozostawała reklama produktów leczniczych, czy suplementów diety.  Jej zdaniem reklama wyrobów medycznych była oceniana jako bardziej liberalna, zatem można było działać nieco swobodniej. Mimo już obowiązujących zakazów, na podstawie przepisów ustawy o działalności leczniczej, w praktyce lekarze się tym specjalnie nie przejmowali. Powodem takiego stanu był brak zainteresowania po stronie organów nadzorczych  oraz nieistnienie systemu wysokich kar.

Medycyna estetyczna w internecie

Sektor medycyny estetycznej chętnie informuje o swoich usługach w social mediach, a lekarze pokazują efekty swojej pracy.  Reklamą jest jakikolwiek tekst zachęcający do skorzystania z usług, również w internecie, na stronach oraz w mediach społecznościowych.

Oskar Luty zaznacza, że wejście w życie przepisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych oznacza, że lekarz-infulencer kontrolą musi objąć wszystko, co pisze na temat własnej działalności i używanych sprzętów.  Ekspert podkreśla, że kluczowe jest więc jasne określenie, gdzie zaczyna się reklama, czyli jakie komunikaty lekarz może publikować w internecie.