Urlop wypoczynkowy należy się każdemu pracownikowi. Czy pracodawca ma prawo ściągnąć pracownika do pracy z urlopu? Odpowiadamy!
Urlop wypoczynkowy
Dla każdego pracownika należy się urlop wypoczynkowy, podczas którego ma odpocząć od pracy, zrelaksować się i nabrać sił na nowe zadania. Urlop wypoczynkowy został przewidziany właśnie w celu odpoczynku od pracy i zawodowych obowiązków. Czasami jednak telefon szefa potrafi przerwać ten czas i go skrócić. Czy szef ma jednak prawo przerywać nam urlop, jeśli wcześniej wyraził na niego zgodę? Sprawdzamy!
Prawo konstytucyjne
Urlop wypoczynkowy to przywilej pracownika, który został zapisany w samej Konstytucji. Zagadnienie to bardziej obszernie opisane jest w Kodeksie pracy, gdzie zapisano ile dni wolnego w zależności od stażu pracy i skończonych studiów należy się pracownikowi. Jeśli dana osoba skończyła studia wyższe i przepracowała dwa lata, to jej wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 26 dni w ciągu roku. W przeciwnym wypadku stosuje się podstawowy wymiar urlopu, czyli 20 dni.
Prawo do urlopu wypoczynkowego
Urlop wypoczynkowy rozliczany jest w dniach, dla osób zatrudnionych na pełnym etacie i w godzinach dla osób, które zatrudnione są na etacie ułamkowym. Pracownik ma prawo wykorzystać urlop wypoczynkowy w danym roku, kiedy nabył do niego prawo. Urlopu wypoczynkowego nie można się zrzec, można natomiast wypłacić zaległy urlop w formie ekwiwalentu pieniężnego. Pracodawca powinien udzielić pracownikowi urlopu, jeśli nie zakłóci to działania zakładu pracy.
Odwołanie urlopu
Według Kodeksu pracy a dokładniej art. 167 pracodawca może odwołać pracownikowi urlop, nawet w przypadku gdy ten się już na nim znajduje. Muszą jednak zajść nieprzewidziane okoliczności, które nie były znane przed udzieleniem urlopu. Odwołanie pracownika z urlopu może mieć miejsce w przypadku, gdy jego obecność w pracy jest naprawdę niezbędna.
Informacja o odwołaniu
Pracodawca jednak musi zakomunikować pracownikowi, że odwołuje go z urlopu wypoczynkowego poprzez SMS, e-mail, rozmowę telefoniczną czy osobistą wizytę. Wystarczy jednak, aby pracownik wyłączył telefon czy nie podał miejsca pobytu podczas wakacji, a już warunek ten nie będzie mógł zostać spełniony.
Konsekwencje dla pracodawcy.
Pracodawca, który podejmuje decyzję o wezwaniu pracownika z urlopu, musi również być świadomy konsekwencji takiego działania. Kluczowym elementem jest zobowiązanie do pokrycia wszelkich kosztów poniesionych przez pracownika w związku z koniecznością powrotu do pracy z urlopu. To obejmuje m.in.:
- koszty związane z zakwaterowaniem w hotelu lub ośrodku wypoczynkowym,
- opłaty za niewykorzystane dni urlopu,
- wydatki związane z podróżą.