Agencja Interfax-Ukraina poinformowała, że 27 lutego rosyjskie wojska zniszczyły samolot transportowy Antonow An-225 Mrija. W czasie ataku maszyna znajdowała się na lotnisku w Hostomlu pod Kijowem. Informacja została potwierdzona przez ukraiński koncern obronny Ukroboronprom. Radio Swoboda opublikowało zdjęcie płonącego hangaru na lotnisku pod Kijowem, gdzie znajdował się samolot An-225.
"Rosyjscy okupanci zniszczyli flagową jednostkę ukraińskiego lotnictwa – legendarny An-225 Mrija. Stało się to na lotnisku Antonowa w Hostomlu pod Kijowem, gdzie znajdował się samolot” – napisano na Twittrze (Ukroboronprom).
Ukraińcy szacują, że odnowa samolotu może kosztować ponad 3 mld dol. Zaznacza, że zamierza wszystkimi kosztami obciążyć państwo agresora- Rosję.
Właściciel samolotu poinformował, że czeka na opinię ekspertów i inspekcje samolotu. Rzeczoznawczy mają określić stan techniczny samolotu.
"To był największy samolot świata An-225 Mrija. Rosja może zniszczyć naszą Mriję, ale nigdy nie będzie w stanie zniszczyć naszych marzeń o silnym, wolnym i demokratycznym europejskim państwie. Zwyciężymy!" - napisał na Twitterze szef ukraińskiej dyplomacji.
„Mrija” - marzenie
Samolot ten nazywany był największym i najcięższym samolotem świata. Wyprodukowany został w jednym egzemplarzu w 1988 roku w zakładach lotniczych Aviant. Budowę drugiego egzemplarza przerwał upadek ZSRR.
Samolot zaprojektowano do przenoszenia wahadłowca kosmicznego Buran oraz części rakiety Energia.
Jego nazwa Mrija co w tłumaczeniu oznacza marzenie. Samolot mierzył 84 metry długości. Jego rozpiętość skrzydeł to około 85 metrów. Łączna wysokość samolotu to 18,1 m. Prędkość przelotowa samolotu to 800 km/h. Maksymalny zasięg to 15,4 tys. km. Transportowy Antonow An-225 obsługiwany był przez załogę składającą się z 6 osób.
Samolot był w stanie przetransportować na sobie prom kosmiczny. W jego ładowni mogło pomieścić się około 100 samochodów osobowych lub towar cargo o masie 250 ton.
Charakterystyczne elementy Antonowa An-225 Mrija to sześć silników odrzutowych umieszczonych pod skrzydłami, podwójne usterzenie ogona i 32 koła w podwoziu.
An-225 Mrija był w Polsce
Samolot przybył do Polski w 2020 roku w czasie trwania pandemii koronawirusa. An-225 Mrija przybył do Warszawy ze sprzętem medycznym z Chin. Po raz ostatni samolot gościł w naszym kraju w połowie listopada ubiegłego roku, lądując na lotnisku w Rzeszowie.