Czym jest pusta faktura? Po co ją się wystawia?

Katarzyna
Podatki
26.01.2022 17:29
Czym jest pusta faktura? Po co ją się wystawia?

Faktury to dokumenty, którymi posługują się przedsiębiorstwa. Czym jest pusta faktura i jakie są konsekwencję jej wystawienia? Odpowiadamy!

Zdjęcie Czym jest pusta faktura? Po co ją się wystawia? #1

Faktura w firmie 

Sprzedaż i zakup towarów czy usług w przypadku przedsiębiorców jest dokumentowana za pomocą faktury. Sprzedawca ma obowiązek wystawić nabywcy fakturę lub rachunek, które są następnie rozliczanie i na podstawie których wylicza się podatki.

Pusta faktura

Czasami jednak sprzedawca wystawia pustą fakturę, za którą wcale nie idzie sprzedaż towarów lub usług. Po stronie sprzedawcy powstaje wtedy obowiązek zapłaty podatku VAT z tej faktury, a nabywca może sobie o tą kwotę VAT pomniejszyć podatek należy do urzędu. Puste faktury są wystawiane zazwyczaj w celu wyłudzenia podatku VAT. Wystawianie takich faktur ma skutki prawne zarówno dla sprzedawcy, jak i nabywcy.

Ustawa o VAT

O sposobie rozliczania pustych faktur mówi art. 108 ustawy o VAT. Na jego podstawie podmiot, który wystawi taką fakturę, jest zobowiązany do zapłacenia kwoty podatku VAT należnego, jaki został naliczony na fakturze. W przepisach prawa nie ma jednak definicji, która opisywałaby pojęcie pustej faktury. Z pomocą przychodzą wtedy orzecznictwa i interpretacje organów podatkowych.

Podatek VAT z pustej faktury

Podatek VAT od strony sprzedawcy, który został naliczony na fakturze, zawsze musi zostać opłacony. Jego zapłacenia powinno dokonać się do 25 dnia kolejnego miesiąca po wystawieniu faktury na numer swojego mikrorachunku do urzędu skarbowego. Taki podatek powinien zostać w całości zapłacony do urzędu i nie można pomniejszyć go o podatek naliczony. Taka faktura nie powinna się również znaleźć w rejestrze JPK_V7.

Zdjęcie Czym jest pusta faktura? Po co ją się wystawia? #2

Skutki po stronie sprzedawcy

Orzecznictwo na ten temat mówi, że taka faktura powinna zostać rozliczona w pozadeklaracyjny sposób. Urzędu skarbowe pozwalają jednak na wykazanie takiej faktury w deklaracji JPK_V7,jeśli zostanie ona później skorygowana poprzez korektę „in minus”. Sprzedawca jak najszybciej powinien wystawić fakturę korygującą, jeśli faktura pierwotna została błędnie wystawiona.

Skutki po stronie nabywcy 

Nabywca po otrzymaniu takiej faktury, w ramach której nie otrzymał towaru lub świadczenia, nie może odliczyć od niej podatku VAT. Inaczej sprawa ma się w przypadku, kiedy to nabywca otrzymał towar lub usługę, jednak została zastosowana wyższa stawka VAT, np. zamiast 8% zostało zastosowane 23%. W tym wypadku nabywca ma prawo do odliczenia tej zawyżonej stawki VAT przy obliczaniu swojego zobowiązania do urzędu skarbowego.