Obecnie większość spraw urzędowych możesz załatwić online, bez wychodzenia z domu. Stanie w długich kolejkach, odsyłanie od jednego okienka, do kolejnego, bezpośredni kontakt z urzędnikami, to już przeszłość. Zostań w domu i sprawdź, co możesz załatwić zdalnie.
Profil Zaufany
Pierwszym krokiem do załatwienia spraw urzędowych zdalnie, będzie założenie profilu zaufanego. Obecnie korzysta z niego już 6 milionów Polaków! Profil zaufany to cyfrowy dowód osobisty, przypisany do konkretnego numeru PESEL, całkowicie bezpieczny. Pozwala zidentyfikować i zweryfikować naszą tożsamość w sieci. Możesz go założyć bez wychodzenia z domu, jeśli korzystasz z bankowości elektronicznej lub posiadasz kwalifikowany podpis elektroniczny.
Załatwiaj sprawy przez Internet
Wiele kwestii urzędowych możesz załatwić przez Internet, poprzez platformę e-puap. Obsługuje ona m.in. ZUS, Urząd Skarbowy, urzędy gmin, powiatów, województw i administracji rządowej. Załóż tam konto, wypełniając formularz: https://epuap.gov.pl/wps/portal/rejestracja-konta i sprawdź, jakie usługi i sprawy możesz załatwić. W zdecydowanej większości przypadków, nie musisz nawet wychodzić z domu.
Te i wiele innych spraw urzędowych możesz załatwić przez Internet:
- wniosek o dowód osobisty
- zgłoszenie narodzin dziecka
- uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego
- zameldowanie na pobyt stały lub czasowy
- zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu
Duże zainteresowanie obywateli
E-administracja cieszy się dużym zainteresowaniem w Polsce. Już ponad 40% Polaków, między 16. a 74. rokiem życia, korzysta z cyfrowych usług administracji publicznej. Sondaż Głównego Urzędu Statystycznego, wskazuje, że najczęściej pobieramy urzędowe formularze, szukamy potrzebnych informacji, a także rozliczamy podatki i składamy wnioski m.in. o przyznanie świadczenia 500+.