Dlaczego kawa w Polsce jest o połowę DROŻSZA niż wszędzie na świcie?

Agnieszka
Newsy
27.07.2018 16:06
Dlaczego kawa w Polsce jest o połowę DROŻSZA niż wszędzie na świcie?

Kawa jest jednym z podstawowych produktów. Pija się ją praktycznie na całym świecie. Przez ostatnie 7 lat cena kawy z wielu krajach spadła o ponad połową. W Polsce jednak napój te stale drożeje. W kawiarniach cena filiżanki kawy stukrotnie przekracza cenę ziaren, z których ja przygotowano.

Zdjęcie Dlaczego kawa w Polsce jest o połowę DROŻSZA niż wszędzie na świcie? #1

Ceny kawy spadają

Na początku 2018 roku cena kilograma nasion kawy przed paleniem wynosiła 8-10 zł, czyli aż o 20% mniej niż pół roku wcześniej. Dzieje się tak ze względu na coraz większą produkcje kawy na świecie. Według amerykańskiego Departamentu Rolnictwa, w 2018/19 światowa produkcja kawy ma wynieść 171 mln worków po 60 kg. To o ponad 11mld więcej, niż w roku ubiegłym.

Polacy wciąż płacą za kawę więcej

Pomimo tego, że 2016 roku ceny kawy stal spadają, w Polsce wciąż musimy płacić za nią więcej. Za 250 gramowe opakowanie kawy mielonej płacimy dziś o 8% więcej niż 2 lata temu. Mamy więc obecnie największą od 10 lat różnicą pomiędzy ceną detaliczną a ceną na światowych rynkach.

Zdjęcie Dlaczego kawa w Polsce jest o połowę DROŻSZA niż wszędzie na świcie? #2

Skoro ceny kawy na świecie maleją, surowiec jest tańszy, to dlaczego ceny kawy w polskich kawiarniach i na sklepowych półkach są coraz wyższe? Przyczyną tego zjawiska może być fakt, że polski rynek kawy należy do pięciu globalnych przetwórców żywności. Konkurencja jest więc niewielka. Niewykluczone jest również to, że tak ustalono strategię cenową na rynek polski.

Warto również wiedzieć o tym, że cena kawy na mieście jest kilkadziesiąt razy wyższa, niż cena surowca. Z czego to może wynikać? Otóż z braku tradycji picia kawy na mieście. Osoba, która otwiera kawiarnię wie, że przyjdzie do niej niewiele osób. Musi więc dać wysoką cenę kawy, aby mieć jakiś zysk. Klienci, widząc wysokie ceny niechętnie wracają do kawiarni, więc ruch jest niewielki. W ten właśnie sposób pierwotne założenie właściciela kawiarni samo się sprawdza.

Konsument traci więc podwójnie. Po pierwsze, wielkie koncerny zawyżają cenę kawy w naszym kraju. Po drugie, właściciele punktów, gdzie sprzedaje się kawę robią to samo. W rezultacie za kawę, której przygotowanie kosztuje 20 gr (cena za 15 g kawy), płacimy ok. 10 zł.

Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną