Na pewno nie raz zastanawiałeś się czy mandat który został na Ciebie nałożony był słuszny czy może jednak nie powinieneś go dostać.
Dzisiaj zaprezentujemy kilka sytuacji w których powinniśmy odmówić przyjęcia mandatu lub się od niego odwołać.
FOTORADAR
Dostałeś zdjęcie z fotoradaru i mandat?
Sprawdź czy na zdjęciu znajduje się jeszcze jakiś pojazd oprócz Twojego.
Może gdzieś w tle przejeżdża tramwaj lub na poboczu jest jakiś spory baner reklamowy?
Pamiętaj, że metalowe konstrukcje potrafią odbijać sygnały które są emitowane przez radar.
Dodatkowo jeżeli na zdjęciu widać więcej niż jeden pojazd to trudno stwierdzić którego prędkość została zmierzona.
POMIAR RĘCZNYM RADAREM
Jeżeli pomiar został wykonany przy użyciu radaru ręcznego, ale przy złych warunkach pogodowych, słabym oświetleniu lub przy dużym ruchu to taki pomiar można potraktować jako niewłaściwy.
W dokumentacji radaru są dokładnie wskazania producenta odnośnie warunków w jakich radary pracują precyzyjnie.
POMIAR Z DUŻEJ ODLEGŁOŚCI
Przy pomiarze z dużej odległości, nawet minimalny ruch ręki może spowodować niedokładny pomiar.
Duża odległość to między 400 a 800 metrów.
Instrukcja radaru określa, że prawidłowa odległość radaru od pojazdu nie powinna być większa niż 100-150 metrów.
NAGRANIE Z WIDEOREJESTRATORA
Jeżeli posiadasz nagranie z wideorejestratora, na którym ewidentnie widać moment w którym został dokonany pomiar prędkości, a dodatkowo wideorejestrator wskazuje niższą prędkość, a także wokół Twojego samochodu są inne auta to masz prawo się odwołać.
POLICJA Z WIDEOREJESTRATOREM
Jeżeli policjanci puszczają Ci nagranie na którym widać jak jadą za Tobą to musisz wiedzieć, że taki wideorejestrator wskazuje prędkość radiowozu. W przypadku kiedy policjanci jadą daleko za Tobą, albo nagle się zbliżają do Twojego pojazdu to taki pomiar można uznać za nieważny.
TO WARTO WIEDZIEĆ
NIEPOPRAWNE UŻYWANIE ŚWIATEŁ AWARYJNYCH
Jeżeli włączymy światła awaryjne np. podczas zaparkowania w miejscu w którym nie można parkować to możemy dostać nawet 2 mandaty.
Pierwszy za nadużycie świateł awaryjnych, a drugi za nie stosowanie się o zakazu zatrzymywania.
Częstym błędem jest także włączanie świateł awaryjnych w pojeździe który jest holowany.
W takim przypadku światła awaryjne powinny zostać wyłączone.
Bardzo często kierowcy używają świateł awaryjnych jako podziękowanie innym kierowców np. za zjechanie na bok czy za wpuszczenie przed siebie kiedy np. stoimy w korku.
Tak samo często używamy świateł awaryjnych aby przeprosić np. za to że wcisnęliśmy się przed kogoś i ten musiał gwałtownie zahamować.
Wydaje się, że takie kulturalne zachowanie jest właściwe.
Okazuje się, że jest to niewłaściwe użycie świateł awaryjnych i można za to otrzymać mandat w wysokości od 150 do 300 zł i 1 punkt karny.
Używanie świateł awaryjnych do tych celów jest popularne, ale jak się okazuje tylko w Polsce.
Miejmy nadzieję, że policja nie będzie jednak reagować za tak drobne wykroczenie jak właśnie podziękowanie innym kierowcom przy użyciu świateł awaryjnych.
POPRAWNE UŻYWANIE ŚWIATEŁ AWARYJNYCH
Świateł awaryjnych używa się w przypadku kiedy nasz samochód uległ awarii i konieczne jest jego zatrzymanie, a warunki jakie panują sprawiają, że widoczność jest utrudniona.
Wtedy koniecznie trzeba włączyć światła awaryjne, aby ostrzec innych uczestników ruchu.
Jednak kiedy auto stoi poza drogą lub w miejscu dobrze oświetlonym ich użycie nie jest konieczne.
Należy pamiętać, że jeżeli auto ma włączone światła awaryjne to za uszkodzonym pojazdem należy ustawić trójkąt ostrzegawczy.