Bruksela wprowadza nowe limity na płyny! Co tak naprawdę stoi za decyzją?
Od 1 września, Unia Europejska ponownie wprowadziła ograniczenia dotyczące przewozu płynów w bagażu podręcznym na lotniskach. Limit 100 mililitrów na każdy płyn stał się na nowo obowiązującą normą. Choć na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że jest to reakcja na zagrożenie bezpieczeństwa, Komisja Europejska wyjaśnia, że decyzja ta wynika z problemów technicznych związanych z nowoczesnymi skanerami, a nie z potencjalnym ryzykiem.
Nowoczesna Technologia, Stare Problemy
Wcześniej niektóre lotniska w Europie, w tym w Niemczech, Włoszech i Holandii, podjęły decyzję o zniesieniu limitów na przewóz płynów, dzięki instalacji zaawansowanych skanerów CT. Skanery te, wykorzystujące technologię 3D, umożliwiają dokładne prześwietlanie bagażu podręcznego, co miało na celu eliminację ryzyka związanych z przewozem większych ilości płynów.
Jednakże, według raportu skierowanego przez KE do Europejskiej Konfederacji Lotnictwa Cywilnego, skuteczność tej technologii została zakwestionowana. Oprogramowanie, które analizuje zawartość bagażu, okazało się mniej skuteczne przy skanowaniu pojemników powyżej 330 ml, co rodziło obawy o potencjalne zagrożenia. W wyniku tych wątpliwości, Bruksela zdecydowała się na tymczasowe przywrócenie wcześniejszych restrykcji.
Decyzja Tymczasowa, Ale z Konsekwencjami
Jak wyjaśnił rzecznik Komisji Europejskiej, Tim McPhie, ograniczenie dotyczące płynów w bagażu podręcznym jest jedynie rozwiązaniem tymczasowym. Jego celem jest zabezpieczenie podróżnych, dopóki problemy techniczne związane ze skanerami nie zostaną rozwiązane. Podkreślono, że decyzja ta nie wynika z jakiegokolwiek rzeczywistego zagrożenia dla bezpieczeństwa.
Straty i Niepewność dla Lotnisk
Decyzja KE spotkała się z krytyką ze strony organizacji reprezentujących europejskie lotniska. Inwestycje w nowoczesne skanery, które miały usprawnić i zabezpieczyć przepływ pasażerów, mogą okazać się stratą, jeśli limity na przewóz płynów pozostaną na dłużej. Europejski oddział Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI) szacuje, że około 350 takich urządzeń jest obecnie używanych w 13 krajach UE, w tym w Niemczech, Irlandii, Włoszech, na Litwie, Malcie, w Holandii i Szwecji . Nie jest jednak jasne, czy KE planuje jakiekolwiek rekompensaty dla lotnisk, które poniosły koszty związane z instalacją tej nowej technologii.
Podsumowanie
Choć decyzja Komisji Europejskiej o przywróceniu limitów na płyny w bagażu podręcznym może wydawać się krokiem wstecz, jest ona podyktowana względami technicznymi, a nie zagrożeniem bezpieczeństwa. Wdrożenie nowoczesnych skanerów CT, które miały zrewolucjonizować procedury bezpieczeństwa na lotniskach, napotkało na nieoczekiwane problemy, które teraz wymagają rozwiązania. Lotniska w całej Europie z niepokojem obserwują rozwój sytuacji, licząc na szybkie wyjaśnienie i stabilizację przepisów, które wpłyną na ich codzienne funkcjonowanie.