Nowość na rynku niebezpieczna dla dzieci! Wyglądają jak saszetki z musem, ale zawartość szokuje
W polskim prawie istnieje zapis, który zobowiązuje producentów alkoholu do sprzedawania go wyłącznie po wyraźnym oznaczeniu produktu jako napój alkoholowy. Butelka/puszka koniecznie musi być oznaczona tak, aby można było ją odróżnić od produktów bez alkoholu. Nowy trend na rynku jednak narusza to prawo. Chodzi o popularne ostatnio “alko-saszetki”.
Czym są “alko-saszetki”?
W internetowych sklepach coraz większą popularność zdobywa smakowy alkohol w saszetkach.
Niedoprecyzowane przepisy sprawiają, że polskie dzieci i młodzież bez problemu może je zakupić.
Co więcej, alkohol sprzedawany jest w saszetkach, które do złudzenia przypominają popularne wśród dzieci i młodzieży dresy lub musy owocowe. Jednak zamiast przekąsek, znajdziemy tam drinki, wódkę, nalewki i likiery.
Producenci tych trunków coraz częściej starają się też przyciągnąć nowych klientów stosując takie hasła reklamowe jak "eksplozja smaków" czy "nieszablonowy design".
Przekonują, że w saszetce jest zawartość owoców, a jednocześnie starają się nie podkreślać faktu, że znajduje się tam głównie alkohol.
Czy producenci łamią prawo?
Artykuł 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wskazuje, że mają być one „w naczyniach zamkniętych, z oznaczeniem nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju oraz jego mocy”.
Unia Europejska dopuszcza jednak sprzedaż alkoholu w innych opakowaniach niż szklane butelki.
- Wygląd saszetek, które niejednoznacznie wskazują na zawartość alkoholu, może dodatkowo zwiększać ryzyko nieświadomego zakupu przez osoby niepełnoletnie - mówił Adwokat Marcin Bandurski w rozmowie z portalem Prawo.pl.
Marketing skierowany do najmłodszych?
Eksperci w rozmowie z portalem zwracają także uwagę na fakt, że hasła takie jak „doskonałe smaki”, „nowość na rynku”, „wygodne opakowania” mogą być odebrane jako próba przedstawienia osobom nieletnim wyrobu alkoholowego w atrakcyjny sposób.
Podobnie jest w przypadku kolorowych, nietypowych opakowań.
Zakaz reklamowania alkoholu
W Polsce obowiązuje zakaz reklamowania alkoholu. Wyjątkiem jest tylko piwo, a jego reklama musi spełniać konkretne wytyczne. Przykładowo, nie może być ona skierowana do nieletnich.
- W kontekście naruszeń związanych z reklamą i sprzedażą alkoholu, właściwym organem nadzoru jest Państwowa Inspekcja Handlowa. PIH ma uprawnienia do kontrolowania zgodności działalności przedsiębiorców z przepisami prawa, w tym z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – przypomina mec. Bandurski.