Newsy

Nowość na rynku niebezpieczna dla dzieci! Wyglądają jak saszetki z musem, ale zawartość szokuje

W polskim prawie istnieje zapis, który zobowiązuje producentów alkoholu do sprzedawania go wyłącznie po wyraźnym oznaczeniu produktu jako napój alkoholowy. Butelka/puszka koniecznie musi być oznaczona tak, aby można było ją odróżnić od produktów bez alkoholu. Nowy trend na rynku jednak narusza to prawo. Chodzi o popularne ostatnio “alko-saszetki”.

Czym są “alko-saszetki”?

W internetowych sklepach coraz większą popularność zdobywa smakowy alkohol w saszetkach. 

Niedoprecyzowane przepisy sprawiają, że polskie dzieci i młodzież bez problemu może je zakupić.

Co więcej, alkohol sprzedawany jest w saszetkach, które do złudzenia przypominają popularne wśród dzieci i młodzieży dresy lub musy owocowe. Jednak zamiast przekąsek, znajdziemy tam drinki, wódkę, nalewki i likiery. 

Producenci tych trunków coraz częściej starają się też przyciągnąć nowych klientów stosując takie hasła reklamowe jak "eksplozja smaków" czy "nieszablonowy design". 

Przekonują, że w saszetce jest zawartość owoców, a jednocześnie starają się nie podkreślać faktu, że znajduje się tam głównie alkohol. 

Czy producenci łamią prawo?

Artykuł 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wskazuje, że mają być one „w naczyniach zamkniętych, z oznaczeniem nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju oraz jego mocy”.

 Unia Europejska dopuszcza jednak sprzedaż alkoholu w innych opakowaniach niż szklane butelki. 

- Wygląd saszetek, które niejednoznacznie wskazują na zawartość alkoholu, może dodatkowo zwiększać ryzyko nieświadomego zakupu przez osoby niepełnoletnie - mówił Adwokat Marcin Bandurski w rozmowie z portalem Prawo.pl.

Marketing skierowany do najmłodszych?

Eksperci w rozmowie z portalem zwracają także uwagę na fakt, że hasła takie jak „doskonałe smaki”, „nowość na rynku”, „wygodne opakowania” mogą być odebrane jako próba przedstawienia osobom nieletnim wyrobu alkoholowego w atrakcyjny sposób. 

Podobnie jest w przypadku kolorowych, nietypowych opakowań.

Zakaz reklamowania alkoholu

W Polsce obowiązuje zakaz reklamowania alkoholu. Wyjątkiem jest tylko piwo, a jego reklama musi spełniać konkretne wytyczne. Przykładowo, nie może być ona skierowana do nieletnich. 

- W kontekście naruszeń związanych z reklamą i sprzedażą alkoholu, właściwym organem nadzoru jest Państwowa Inspekcja Handlowa. PIH ma uprawnienia do kontrolowania zgodności działalności przedsiębiorców z przepisami prawa, w tym z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – przypomina mec. Bandurski.

 

 

 

Popularne artykuły

Truskawkowe orzeźwienie

Dlaczego warto jeść CUKINIĘ?

Międzynarodowy Dzień Głuchych i Języka Migowego: Wielki Krok ku Zrozumieniu