Polscy masowo otrzymują tego SMS-a! To nie oszustwo!
Wielu Polaków otrzymało wiadomości SMS, które wzbudzają podejrzenia. Głos w sprawie zabrało Ministerstwo Cyfryzacji.
Polacy otrzymują „podejrzane” SMS-y
W treści wiadomości SMS rozsyłanych do obywateli można przeczytać, że profil zaufany wygasa z dniem 31 października 2023 roku. Wiadomość zawiera również komunikat o konieczności przedłużenia jego ważności poprzez logowanie się na konto.
SMS-y te wzbudziły w Polakach pewne podejrzenia, gdyż brakuje w nim polskich znaków i załączony jest w nich link.
Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia
Okazuje się, że rozsyłane wiadomości SMS NIE SĄ próbą oszustwa. Są to oficjalne komunikaty z serwisu e-PUAP. Wiarygodność została potwierdzona przez Ministerstwo Cyfryzacji. Resort informuje na swojej oficjalnej stronie, że wiele Profili Zaufanych traci wkrótce ważność i należy przedłużyć ją samodzielnie.
Ministerstwo Cyfryzacji przypomniało, że ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata. W czasie pandemii koronawirusa została ona przedłużona automatycznie. Stan zagrożenia epidemicznego został odwołany, dlatego konieczna jest aktualizacja.
"31 października br. wygasną profile zaufane o ważności automatycznie przedłużonej podczas pandemii!" - czytamy w komunikacie.
Jak przedłużyć ważność Profilu zaufanego?
Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że ważność Profilu Zaufanego można przedłużyć online na stronie pz.gov.pl
Poniżej przedstawiamy instrukcje krok po kroku:
- Logowanie się na konto
- Rozwijamy menu i wybieramy „Profil Zaufany” – szczegóły profilu
- Klikamy opcję „Przedłuż ważność lub zmień dane”
- Potwierdzamy dane
- Potwierdzamy przedłużenie ważności Profilu Zaufanego (konieczne jest wpisanie kodu wysłanego w wiadomości SMS, oraz kodu wysłanego na adres e-mail)
- W niektórych przypadkach konieczne jest potwierdzenie w bankowości internetowej.
Jak założyć Profil Zaufany?
1. W systemie bankowości elektronicznej banku, należy wypełnić formularz o założenie Profilu Zaufanego.
2. Operację należy potwierdzić bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy otrzymamy potwierdzenie założenia konta.
Co załatwię za pomocą Profilu Zaufanego?
Profil Zaufany daje nam wiele możliwości. Oto niektóre z nich:
- Logowanie do Internetowego Konta Pacjenta (IKP),
- Podpisywanie JPK_VAT,
- Składanie wniosku o rejestrację działalności gospodarczej,
- Zgłoszenie utraty dokumentu tożsamości,
- Wystąpienie o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego,
- Załatwianie spraw urzędowych dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym,
- Uzyskanie odpis aktu stanu cywilnego.