Rewolucja w szkołach! Koniec 45 – minutowych lekcji?!
Wielkimi krokami zbliża się rozpoczęcie roku szkolnego. Jest to ważny dzień zarówno dla dzieci jak i ich rodziców. Okazuje się jednak, że od września nastąpią istotne zmiany w systemie nauczania. Nadchodzi prawdziwa rewolucja.
Zmiana czasu prowadzenia lekcji
W Wodzisławiu Śląskim od września nastąpi prawdziwa rewolucja w szkolnictwie. Znany system prowadzenia lekcji przez 45 minut odejdzie do lamusa. Aż 13 placówek szkolnych zlokalizowanych na terenie miasta chce wprowadzić 4 dniowy tydzień nauki. Ponadto zmiany od września zakładają:
- Zmniejszenie ilości sprawdzianów
- Nacisk na indywidualną pracę z uczniem
- Koncentracja na naukach ścisłych
- Wprowadzenie ocen opisowych (wskazanie pozytywnych aspektów pracy oraz rzeczy, nad którymi trzeba popracować)
Przyczyny rewolucji w szkolnictwie
Nowości wprowadzone do szkół mają za zadanie nadążyć za europejsko- zachodnim trendem otwartości i skupienia uwagi na każdym dziecku z osobna. W tym celu przewiduje się zmniejszenie uczniów w klasach oraz zwiększenie liczby zatrudnionych nauczycieli. Zmiany są również związane z podpisaniem projektu Strategia Rozwoju Oświaty:
„Celem transformacji cyfrowej szkół w Wodzisławiu Śląskim jest modernizacja systemu oświaty w mieście i dostosowanie go do potrzeb kompetencyjnych uczniów w trzeciej dekadzie XXI wynikających z otoczenia technologiami cyfrowymi oraz rozwoju Przemysłu 4.0.” - portalsamorzadowy.pl
Co więcej:
“Kluczowymi wyzwaniami na tym polu są: zapewnienie specjalnej ścieżki rozwoju lokalnych talentów, osiągnięcie wysokiej jakości nauczania w szkołach potwierdzonej wynikami formalnych egzaminów oraz zainicjowanie drogi przygotowywania się uczniów do pracy w przedsiębiorstwach zlokalizowanych na terenie miasta i Subregionu Zachodniego, przekształcających swą produkcję i usługi w modelu Przemysłu 4.0” – portalsamorzadowy.pl
Zmiany na lepsze?
Część osób jest przekonana, że stary system był dobrym rozwiązaniem, ponieważ jest stosowany od lat, a to przyczynia się do pewnego stopnia stabilności w dostarczaniu treści edukacyjnych.
Jednakże w tradycyjnym systemie nauczania interakcja między uczniami jest często ograniczona. Brak współpracy i wymiany poglądów może wpłynąć na umiejętności społeczne. Ponadto w tradycyjnym podejściu często kładzie się nacisk na zapamiętywanie faktów i informacji, a niekoniecznie na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów.