Lawina fałszywych ofert wakacyjnych! Jak rozpoznać lewe ogłoszenie?
Nadchodzi sezon wakacyjny. Niestety w tym czasie Internet zalewa fala fałszywych ofert wyjazdów wakacyjnych. Przedstawiamy, jak nie dać się oszukać.
Fałszywe oferty
Cyberprzestępcy znani są z tego, że tworzą fałszywe oferty zgodnie z obecnymi trendami. Od czerwca zaczyna się sezon urlopowy, dlatego w Internecie roi się od ogromnej ilości ofert wyjazdów wakacyjnych. Niestety wiele z nich to oszustwa wykreowane przez złodziei.
Oszuści w swoich ogłoszeniach wstawiają oferty fałszywych:
- Biletów lotniczych
- Wynajmu samochodu
- Rezerwacji hotelu
- Pakietu wakacyjnego
Po zakupie wybranej opcji kontrahent zostaje z niczym. Przestępcy w swoich ogłoszeniach posługują się fałszywymi danymi osobistymi, aby zmylić ofiarę
Nie daj się oszukać
Sygnałami, które mogą świadczyć o tym, że przeglądana przez nas oferta wakacyjna może być oszustwem są:
- Telefon lub mail od obcej osoby, która oferuje nam wyjazd wakacyjny w podejrzanie niskiej cenie.
- Banery reklamowe, które prezentują oferty w niewiarygodnie niskiej cenie
- Podejrzane strony, które zawierają małą ilość zdjęć i konkretnych szczegółów
- Prośba o zapłatę gotówką, przelewem bankowym lub wirtualną walutą (te metody nie podlegają zwrotowi)
Wszystkie powyższe sygnały powinny zwrócić naszą uwagę. Jeżeli staniemy się ofiarą cyberprzestępców to zalecamy od razu zgłosić się na najbliższy komisariat policji. W przypadku otrzymania podejrzanej oferty również zalecamy zgłosić ten fakt do odpowiednich służb.
Utrata pieniędzy
Funkcjonariusze policji apelują o zachowanie szczególnej ostrożności. Cyberprzestępcy doskonale wiedzą jakie sztuczki stosować, aby uśpić naszą czujność. Ich celem jest wyłudzenie od nas danych poufnych, a następnie dobrać się do pieniędzy znajdujących się na naszym koncie.
W dobie obecnych technologii cyberprzestępcy stosują oszustwa typu:
- Phishing
- Spoofing
- Ataki ransomware
- Złośliwe oprogramowanie (malware)
- Hakowanie IOT
Z danych policyjnych wynika, że:
“W ciągu ostatnich pięciu lat (do końca 2021) Internet Crime Compline Center (IC3) otrzymywało średnio 552 000 skarg rocznie. Skargi te dotyczą szerokiej gamy oszustw internetowych, które dotykają ofiary na całym świecie.” - thinkstat.pl