Ostrzeżenie od kolejnego banku: ten telefon to próba oszustwa!
W najnowszym komunikacie Bank Pocztowy ostrzega przed podejrzanymi telefonami od osób podających się za pracowników banki. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Bank Pocztowy ostrzega
W komunikacie umieszczonym na stronie internetowej Banku Pocztowego możemy przeczytać:
„Bank Pocztowy ostrzega przed telefonami od osób podszywających się pod pracowników banku, którzy pod pretekstem pomocy w uzyskaniu zwrotu prowizji bankowej, próbują wejść w posiadanie danych wrażliwych klienta, takich jak numer i seria dowodu. Nie podawaj żadnych danych i rozłącz się - jest to próba oszustwa".
Co zrobić w przypadku wątpliwości?
Bank Pocztowy zachęca również do kontaktu wszystkie potencjalne ofiary oszustwa. W treści komunikatu dodano:
„Pamiętaj - jeśli cokolwiek w trakcie rozmowy z osobą przedstawiającą się jako pracownik banku, wzbudza twoje wątpliwości - skontaktuj się z infolinią banku pod numerem: (52) 3499 499".
Plaga oszustw internetowych
Cyberprzestępcy nie ustają w swoich próbach wyłudzenia danych oraz środków pieniężnych. Nieustannie pojawiają się kolejne kampanie, w których podszywają się pod duże banki.
W ostatnim czasie, ostrzeżenie przed oszustami, którzy próbują wyłudzić dane klientów, opublikował PKO BP. Cyberprzestępcy stworzyli również reklamy, w których wykorzystują wizerunek Santander Bank Polska, prowadzące do "niebezpiecznych stron". Ponadto przed złodziejami przestrzegał też mBank, którego wizerunek przestępcy wykorzystywali wysyłając maile z informacją o potwierdzeniu rzekomej płatności SWIFT. Wcześniej CSIRT KNF ostrzegał, że oszuści wykorzystują wizerunek Banku BNP Paribas.
Jak bezpiecznie rozmawiać dziś z pracownikami banku?
Nie zawsze mamy pewność, kto znajduje się po drugiej stronie słuchawki. Natomiast cyberprzestępcy są mistrzami manipulacji, którzy podszywają się pod pracowników banku i dowolne numery telefonu. Jak w takim razie nie dać się oszukać?
Ważna jest świadomość niebezpieczeństw i umiejętność ich rozpoznawania. Warto pamiętać, że jeśli jesteś klientem danego banku, to jego pracownik ma już część Twoich danych i nie musi o nie prosić. Szczególnie prośba o podanie takich informacji jak login i hasło do konta stanowi dowód, że masz do czynienia z oszustem. Prawdziwy pracownik nigdy nie poprosi również o przekazanie mu całego numeru PESEL, pełnego numeru i serii dokumentu tożsamości, a także numeru karty płatniczej oraz kodu CVV/CVC.