Newsy

Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer z zarzutami od UOKiK!

 

Dorota Rabczewska, Małgorzata Rozenek-Majdan i Filip Chajzer mogą niebawem spotkać się z obowiązkiem zapłacenia sporych kar finansowych za wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez nieprawidłowe oznaczenia treści reklamowych w mediach społecznościowych. Jakie kary im grożą?

Doda, Chajzer i Rozenek-Majdan z zarzutami od UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan zarzuty nieprawidłowego oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych, co wprowadza konsumentów w błąd - przekazał dziś UOKiK.

UOKiK poinformował, że wymienieni twórcy reklamują produkty w zamian za wynagrodzenie od reklamodawców, jednak nie oznaczają tych reklam w sposób czytelny i wyraźny dla odbiorcy. To z kolei może wprowadzać ich odbiorców w błąd.

Nieprawidłowe oznaczanie reklam w postach Dody

Według kontrolerów UOKiK, Doda owszem, oznacza swoje materiały sponsorowane, jednak czasem robi to dopiero po kilku dniach od publikacji reklamy. Oznaczenie powinno natomiast pojawiać się od razu w momencie publikacji treści sponsorowanych. 

"Używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą" - stwierdzono.

Nieprawidłowe oznaczanie reklam w postach Małgorzaty Rozenek-Majdan

W przypadku Małorzaty Rozenek-Majdan UOKiK doszukał się nieprawidłowości w miejscu oznaczania materiału. Okazuje się, że w niektórych przypadkach celebrytka umieściła oznaczenie #współpraca w niewidocznym dla odbiorcy miejscu w Instastory.

"Zdarzyły się także przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu" - zaznaczono.

Dodano, że "używać należy rekomendowanych określeń, np. #reklama, [materiał sponsorowany], oraz oznaczenie powinno być umieszczone w widocznym miejscu i napisane wystarczająco dużą czcionką".

https://www.instagram.com/p/Cn1e4NDI8PC/

Nieprawidłowe oznaczanie reklam w postach Filipa Chajzera

"W swoich publikacjach Chajzer nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych, mimo że niektórzy reklamodawcy zamieszczają u siebie analogiczne wpisy z jego wizerunkiem" - stwierdzono podczas kontroli.

Doda odpowiada 

Artystka na InstaStory postanowiła odnieść się do całej sprawy.

W związku z postępowaniem na temat oznaczania reklam u celebrytów na Instagramie, BYĆ MOŻE kończy się on karą finansową dla influencerów, którzy co chwila przyjmują nowe płatne współprace. Ja niezmiennie od 2 lat pracuje z 3 markami (o których moi followersi wiedzą doskonale) i nie dostaję wynagrodzenia za inne. Fakt, iż zapomnę oznaczyć jednego story podczas kampanii wizerunkowej, która trwa rok, nie zmienia faktu, iż nie jest ukrywana - napisała na swoim Instastory Doda.

Co grozi celebrytom za nieprawidłowe oznaczanie reklam?

Jakiś czas temu OUKiK na poważnie podszedł do sprawy ukrywania współprac przez influencerów i dogłębnie bada każdą sprawę.

Postępowania ws. influencerów mogą zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. ich rocznego obrotu.

Popularne artykuły

Nie stać ich na czynsz we własnym mieście!? Mieszkańcy tego kraju mają dość!

4 największe męskie kłamstwa oraz ich przyczyny!

Każdy ma w domu ten produkty, ale nie każdy wie, że doskonale zwalcza on pleśń!