Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer z zarzutami od UOKiK!
Dorota Rabczewska, Małgorzata Rozenek-Majdan i Filip Chajzer mogą niebawem spotkać się z obowiązkiem zapłacenia sporych kar finansowych za wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez nieprawidłowe oznaczenia treści reklamowych w mediach społecznościowych. Jakie kary im grożą?
Doda, Chajzer i Rozenek-Majdan z zarzutami od UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan zarzuty nieprawidłowego oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych, co wprowadza konsumentów w błąd - przekazał dziś UOKiK.
UOKiK poinformował, że wymienieni twórcy reklamują produkty w zamian za wynagrodzenie od reklamodawców, jednak nie oznaczają tych reklam w sposób czytelny i wyraźny dla odbiorcy. To z kolei może wprowadzać ich odbiorców w błąd.
Nieprawidłowe oznaczanie reklam w postach Dody
Według kontrolerów UOKiK, Doda owszem, oznacza swoje materiały sponsorowane, jednak czasem robi to dopiero po kilku dniach od publikacji reklamy. Oznaczenie powinno natomiast pojawiać się od razu w momencie publikacji treści sponsorowanych.
"Używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą" - stwierdzono.
Nieprawidłowe oznaczanie reklam w postach Małgorzaty Rozenek-Majdan
W przypadku Małorzaty Rozenek-Majdan UOKiK doszukał się nieprawidłowości w miejscu oznaczania materiału. Okazuje się, że w niektórych przypadkach celebrytka umieściła oznaczenie #współpraca w niewidocznym dla odbiorcy miejscu w Instastory.
"Zdarzyły się także przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu" - zaznaczono.
Dodano, że "używać należy rekomendowanych określeń, np. #reklama, [materiał sponsorowany], oraz oznaczenie powinno być umieszczone w widocznym miejscu i napisane wystarczająco dużą czcionką".
https://www.instagram.com/p/Cn1e4NDI8PC/
Nieprawidłowe oznaczanie reklam w postach Filipa Chajzera
"W swoich publikacjach Chajzer nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych, mimo że niektórzy reklamodawcy zamieszczają u siebie analogiczne wpisy z jego wizerunkiem" - stwierdzono podczas kontroli.
Doda odpowiada
Artystka na InstaStory postanowiła odnieść się do całej sprawy.
W związku z postępowaniem na temat oznaczania reklam u celebrytów na Instagramie, BYĆ MOŻE kończy się on karą finansową dla influencerów, którzy co chwila przyjmują nowe płatne współprace. Ja niezmiennie od 2 lat pracuje z 3 markami (o których moi followersi wiedzą doskonale) i nie dostaję wynagrodzenia za inne. Fakt, iż zapomnę oznaczyć jednego story podczas kampanii wizerunkowej, która trwa rok, nie zmienia faktu, iż nie jest ukrywana - napisała na swoim Instastory Doda.
Co grozi celebrytom za nieprawidłowe oznaczanie reklam?
Jakiś czas temu OUKiK na poważnie podszedł do sprawy ukrywania współprac przez influencerów i dogłębnie bada każdą sprawę.
Postępowania ws. influencerów mogą zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. ich rocznego obrotu.