Newsy

Urząd Lotnictwa Cywilnego. Spór z kontrolerami. Dlaczego protestują?

Komisja Europejska 22 kwietnia może zadecydować o masowych odwołaniach lotów nad Polską. To pokłosie trwającego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) strajku kontrolerów ruchu lotniczego.

Spór kontrolerów z PAŻP – o co chodzi?

PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą i zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Kontrolerzy ruchu lotniczego nie zgadzają się na obniżki wynagrodzeń. Tłumaczą, że w ich wyniku pensje zostaną im pomniejszone o ok. 30 do 50 proc. Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZKRL) zarzuca również Agencji niewłaściwe rozporządzanie pracą instytucji w czasie pandemii oraz naruszenie bezpieczeństwa i kultury pracy.

Agencja natomiast tłumaczy, że nie stać jej na utrzymanie na obecnym poziomie tylu kontrolerów ruchu lotniczego. Dochody PAŻP są bowiem uzależnione od poziomu ruchu lotniczego nad Polską, a ten zdecydowanie się skurczył wraz z początkiem pandemii koronawirusa w 2020 roku i ograniczeniami w ruchu lotniczym.

Realna groźba paraliżu w ruchu lotniczym

W przypadku odejścia tak wielu kontrolerów ruchu lotniczego można podejrzewać, że mnóstwo lotów zostanie odwołanych. Dodatkowo sprawę utrudnia fakt, że kontrola ruchu lotniczego wymaga profesjonalnego szkolenia, które trudno nadrobić w krótkim czasie.

Obecnie trwają rozmowy pomiędzy Agencją a ZZKRL, jednak wciąż nie udało się uzyskać porozumienia. W czwartek poinformowano, że jeśli trwające negocjacje nie zakończą się sukcesem, od 1 maja loty nad naszym krajem mogą być masowo anulowane przez unijną agencję odpowiedzialną za bezpieczeństwo lotnictwa, Eurocontrol.

- Komisja Europejska i Eurocontrol nie mogą już dłużej czekać, może więc zapaść decyzja o przeniesieniu pewnych obszarów polskiej przestrzeni w nadzór innych agencji ruchu lotniczego - powiedział  Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Piotr Samson.

Odejście dużej liczby kontrolerów prawdopodobnie doprowadzi do sytuacji, gdy Polska nie będzie dysponowała wystarczającą ich liczbą, a co za tym idzie standardy bezpieczeństwa ulegną obniżeniu. Decyzja unijnej agencji może zapaść już w piątek 22 kwietnia o 10.00 rano.

Wypowiedzenia z pracy już złożyło wielu kontrolerów, a niedobory kadrowe sprawiły, że na polskich lotniska, szczególnie warszawskim Lotnisku Chopina, dochodzi do ciągłych opóźnień. Jak zakończy się ten spór?

Popularne artykuły

Koniec nakazu noszenia maseczek. Gdzie już nie musimy ich nosić?

Zmiany w rządowym programie dystrybucji węgla! Co się zmieni?

Co grozi za jazdę rowerem po alkoholu w 2022 roku?