Newsy

Triki handlowe - jak manipulują nami markety?

Na co dzień każdy korzysta z marketów i wielkich sklepów sieciowych, które, jak powszechnie wiadomo, chcą uzyskać jak największe zyski. Jest to oczywiście możliwe dzięki sprytnym sztuczkom, które stosowane są przez wybitnych marketingowców. A te mają zachęcić nas do zostania w sklepie jak najdłużej, co wiąże się z większymi zakupami oraz z wydaniem znacznie większej gotówki niż zamierzaliśmy.

Poniżej przedstawione są najciekawsze i najpopularniejsze triki stosowane na co dzień.


1. Muzyka


Bardzo często nawet nie zwracamy uwagi na to, że w tle słuchać jakąś muzykę. A jednak w każdym sklepie jest ona obecna. Muzyka sprawia, że człowiek czuje się bardziej wyluzowany i odstresowany. Muzyka wprawia w lepszy nastrój, a to z kolei prowadzi to większej radości przy robieniu zakupów.


2. Zapach


Mimo, że dla wielu osób może się to wydać śmieszne, to ładny zapach powoduje, że lepiej się czujemy i jesteśmy skłonni kupić więcej rzeczy, niż chcieliśmy. Odpowiedni zapach w odpowiednim dziale to miłe skojarzenia, które sprawią, że łatwiej pozbędziemy się gotówki z portfela.


3. Degustacja


Piękne hostessy, które zachęcają do spróbowania czegoś nowego. Każdy to zna. I pewnie każdy kiedyś skorzystał. A ma to na celu pobudzenie naszych kubków smakowych, co spowoduje, że poczujemy się głodni. A głodna osoba na zakupach jest w stanie kupić kilka razy więcej produktów, niż osoba najedzona.


4. Końcówka 99 groszy


Jest to zabieg, który powoduje, że konsument zaokrągla cenę w dół. Jeśli coś kosztuje 3,99 lub 3,95 to nie widzimy, że jest to 4 złote, tylko są to 3 złote. Cena wówczas wydaje się być bardziej atrakcyjna.


5. Karta lojalnościowa


Karty lojalnościowe powodują przywiązanie klienta do danego marketu. Dzięki nim można zbierać punkty, które potem wymienia się na nagrody lub dostaje się rabat na dany produkt. Jest to jednak tylko marketingowy zabieg, który powoduje, że tracimy możliwość racjonalnego myślenia. Żaden sklep za darmo nic nie rozdaje. Wszystko jest wliczone w cenę towaru.


6. Podstawowe produkty najdalej od kas


Najbardziej znanym i stosowanym we wszystkich sklepach trikiem jest umiejscowienie produktów. Te codziennego użytku znajdują się zawsze na końcu, tak aby idąc po nie, dobrać jeszcze kilka innych rzeczy, które nie były nam potrzebne.


7. Zmiana produktów na regałach


Korzystając z marketu wiemy gdzie, co się znajduje. Idąc po daną rzecz zdarza się trafić na coś innego, bo w sklepie nastąpiła zmiana wystroju. Powoduje to, że znalezienie produktu, którego szukamy zajmuje znacznie więcej czasu, a przy okazji natrafiamy i wkładamy do koszyka produkty, po które nie przyszliśmy.


8. Kolorowe promocje w gazetkach


Przy wejściu do sklepu zawsze rzucają się w oczy kolorowe gazetki, które zachęcają swoimi cenami do zakupów. Przeglądając taką gazetkę, często kupujemy produkty, których nie potrzebujemy, ale są one w promocji i mówimy sobie, że może warto byłoby spróbować czegoś nowego.


9. Dwa w cenie jednego


Promocje typu trzy w cenie dwóch, dwa w cenie jednego zachęcają do zakupów większej ilości jednego towaru, pomimo że nie jest nam dana ilość do niczego potrzebna.


10. Produkty przy kasach


Przy kasach umiejscowione są produkty nazwane impulsywnymi. Są to zazwyczaj słodycze, gumy do żucia, napoje. Są to tanie produkty, które często dorzucamy do koszyka mimo, że ich nie potrzebujemy.

Popularne artykuły

Justyna Żyła dostaje zbyt niskie alimenty? Celebrytka nie jest z nich zadowolona

Zatkane zatoki? Wypróbuj ten prosty masaż

Restauracje częściowo otwarte na majówkę? Rzecznik rządu odpowiada