Od dziś operator musi blokować połączenia od oszustów! Czy to oznacza, że jesteśmy bezpieczni?
W środę 25 września 2024 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej uzyskał możliwość nakładania kar na podmioty oferujące usługi telekomunikacyjne za brak blokowania połączeń telefonicznych mających na celu oszustwo. Mowa o tak zwanym spoofingu. Jak zmieniły się przepisy? Poznaj szczegóły.
Blokowanie połączeń spoofing’owych
Od dziś telekomy mogą zostać ukarane za brak blokowania oszustów, stosujących spoofing. “Dziennik Gazeta Prawna” informuje, że minął rok od wejścia w życie przepisów mających na celu zwalczanie nadużyć mających miejsce w komunikacji elektronicznej.
Możliwość karania telekomów za brak blokowania połączeń od oszustów, tak zwanego spoofingu, jest natomiast ostatnim krokiem tego planu.
Ustawa zobowiązała przedsiębiorców telekomunikacyjnych do blokowania połączeń z numerów służących wyłącznie do odbierania, czyli takich, które nie powinny do nas dzwonić, jak fałszywe infolinie banków czy firm ubezpieczeniowych.
- Od początku roku zablokowaliśmy, na podstawie wytworzonych wzorców, ok. 700 tys. SMS-ów od oszustów, zanim dotarły one do użytkowników. Na listę ostrzeżeń trafiły w tym czasie ponad 72 tys. stron podszywających się m.in. pod serwisy do płatności online, banki czy media społecznościowe – poinformowała "DGP" Małgorzata Plawgo, szefowa biura prasowego NASK.
Przepisy te nie wyeliminują całkowicie zjawiska spoofingu i innych metod oszukiwania i wyłudzania danych. Istnieje jednak szansa, że telekomy zaczną podejmować skuteczne działanie ograniczające cyberprzestępczość.
Czym jest spoofing?
Spoofing to rodzaj oszustwa polegający na podszywaniu się pod kogoś innego, aby wprowadzić ofiarę w błąd. Oszustwo działa na zasadzie manipulowania danymi, które wydają się pochodzić z zaufanego źródła, co skłania ofiarę do podjęcia niewłaściwych działań, takich jak udostępnienie danych osobowych, kliknięcie w niebezpieczny link czy zainstalowanie złośliwego oprogramowania.
Przykładami spoofingu są fałszywe połączenia telefoniczne, w których wyświetla się numer zaufanej instytucji, fałszywe wiadomości e-mail udające legalne firmy, a także strony internetowe, które wyglądają na prawdziwe, ale mają na celu wyłudzenie danych użytkowników. Spoofing może prowadzić do kradzieży tożsamości, oszustw finansowych i innych zagrożeń związanych z cyberprzestępczością.