Tak źle w szkołach jeszcze nie było! Uczniowie nie potrafią skakać na skakance i kozłować piłką! Szokujące wyniki badań
Akademia Wychowania Fizycznego przeprowadziła badania dotyczące umiejętności sportowych u dzieci. Wyniki są niepokojące.
Tylko 6% dzieci posiada odpowiednią sprawność fizyczną
Szczegóły przedstawiła profesor Anna Fijałkowska, zastępca dyrektora do spraw nauki Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie (dla Informacyjnej Agencji radiowej). Okazuje się, że wiele dzieci nie potrafi wykonać prostych ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego.
Kobieta oznajmiła, że dzieci źle radzą sobie ze skakaniem na skakance, wykonaniem fikołka czy wiszeniem na drążku.
88% dzieci z klas I-III nie jest w stanie wykonać przewrotu w przód. 74% dzieci z klas IV-VI nie potrafi kozłować piłki, a 57% nie umie skakać przez skakankę.
Okazuje się, że tylko 6% uczniów w pierwszych latach szkoły podstawowej posiada sprawność fizyczną odpowiednią do wieku.
Profesor podkreśliła, że wiele dzieci woli swój wolny czas spędzić przed ekranami telefonów czy telewizorów. Wyniki badań pokazują, że dzieci nie poświęcają na aktywność fizyczną przynajmniej godzinny dziennie, która zalecana jest przez Światową Organizacja Zdrowia.
Kobieta dodała, że czas spędzany przed monitorem prowadzi do gwałtownie narastających zaburzeń emocjonalno-psychicznych wśród dzieci.
94% uczniów ma znaczące braki
Dane z projektu „WF z AWF” pokazują, że 94% uczniów nie ma wykształconych podstawowych umiejętności ruchowych.
Program „WF z AWF” opracowany przez polskie akademie wychowania fizycznego koncentruje się na analizie poziomu kondycji fizycznej uczniów w Polsce oraz podejmowaniu działań mających na celu jej poprawę. W ramach programu organizowane są dodatkowe zajęcia sportowe, a także przeprowadzane są różnorodne testy sprawności fizycznej, które pozwalają na ocenę i śledzenie zmian w zakresie kondycji i umiejętności motorycznych dzieci i młodzieży.
Wyniki tych badań mogą pomóc w lepszym dostosowaniu lekcji wychowania fizycznego w szkołach. Raport z badań podkreśla, jak istotne jest wczesne wykrywanie problemów z koordynacją ruchową przez nauczycieli wychowania fizycznego, co stanowi podstawę do dalszej diagnostyki związanej z zaburzeniami koordynacji rozwojowej.
Problem pogłębiła pandemia
Specjaliści twierdzą, że pandemia COVID-19 znacznie pogorszyła kondycję fizyczną młodych osób. Zamknięte szkoły i placówki sportowe były sporym problemem.