Krótsze lub odwołane lekcje w roku szkolnym 2024/2025? Nadchodzą nowe przepisy BHP w szkołach
Ministerstwo Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej wraz z Resortem Edukacji pracuje nad nowymi przepisami na rok szkolny 2024/2025. Chodzi o ochronę zdrowia i życia uczniów i nauczycieli.
Praca i nauka podczas upału - Będą nowe przepisy
Resort Pracy zajmuje się nowymi regulacjami dotyczącymi ochrony pracowników w czasie upałów. Obecne przepisy mają wiele luk i wymagają dopracowania. Przepisy BHP określają jedynie minimalną wysokość temperatury, w jakiej można pracować. Ministerstwo zajmuje się przepisami, które określałyby także maksymalną temperaturę.
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zakomunikowała, że zostały zlecone prace przygotowawcze, których celem jest uregulowanie kwestii pracy w wysokich temperaturach oraz ochrona pracowników przed upałami. Odbyło się spotkanie z udziałem Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego.
Skrócone lub odwołane lekcje w szkole
Po opracowaniu nowych regulacji, Ministerstwo Edukacji dostosuje nowe przepisy do warunków szkolnych. Po przekroczeniu ustalonej wartości temperatury dyrektor będzie mógł zdecydować o skróceniu lub odwołaniu zajęć lekcyjnych.
Przypomnijmy, że obecnie, jeśli temperatura w pomieszczeniach spada poniżej 18 stopni Celsjusza, wówczas szkoła może zostać zamknięta lub lekcje zostają skrócone. Nie ma ustalonej maksymalnej granicy temperatury w pomieszczeniach szkolnych.
Jeśli prace nad nowymi regulacjami będą miały dynamiczne tempo, możemy spodziewać się nowych przepisów już od września 2024 roku.
Nowe przepisy w Polsce dotyczące skrócenia lekcji w czasie upałów mogą okazać się szczególnie przydatne w czerwcu i wrześniu, gdyż to właśnie w tych miesiącach często odnotowuje się wysokie temperatury.
Jaka powinna być temperatura w klasie i sali przedszkolnej?
Należy podkreślić, że sposób funkcjonowania żłobków i przedszkoli regulowany jest przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Organ ten ustala minimalną temperaturę, jaka musi być w placówce.
Utrzymywana temperatura w placówkach szkolnych musi być zgodna z prawem oświatowym.
Obecnie kwestię zamykania placówek reguluje rozporządzenie z 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Zgodnie z nim w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, musi być przynajmniej 18 stopni Celsjusza.
Ponadto Dyrektor za zgodą samorządu może zamknąć szkołę, gdy temperatura wynosi -15 stopni Celsjusza lub mniej.
Jak upał może wpływać na uczniów?
Problemy z koncentracją
Jednym z najważniejszych aspektów, na które wpływa wysoka temperatura, jest koncentracja uczniów. Kiedy temperatura w klasie wzrasta, uczniowie mogą mieć trudności z utrzymaniem uwagi na lekcji. Ciepło powoduje, że mózg pracuje mniej efektywnie, co prowadzi do obniżenia zdolności poznawczych i trudności w przyswajaniu nowej wiedzy.
Wpływ na zdrowie fizyczne
Długotrwałe przebywanie w gorących pomieszczeniach może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak odwodnienie, bóle głowy i zmęczenie. Uczniowie, którzy nie piją wystarczającej ilości wody, są szczególnie narażeni na odwodnienie, które może prowadzić do poważniejszych problemów zdrowotnych, takich jak udar cieplny.
Spadek motywacji i wydajności
W upalnych warunkach szkolnych uczniowie mogą doświadczać spadku motywacji do nauki. Ciepło powoduje uczucie zmęczenia i ospałości, co z kolei wpływa na wydajność uczniów.