Prawo

Zapomnimy o awizo!? Nowa era doręczeń listów już w tym roku!

Jeszcze w tym roku może nastąpić prawdziwa rewolucja w doręczaniu urzędowej korespondencji. Od 1 października 2024 roku większość urzędów będzie zobowiązana do stosowania systemu e-Doręczeń. Przekonaj się, jak te zmiany wpłyną na Twoje codzienne życie!

Wielkie zmiany w doręczaniu listów

Od 1 października 2024 roku wprowadzone zostaną istotne zmiany w doręczaniu urzędowej korespondencji. Dzięki nowemu systemowi e-Doręczeń zapomnimy o awizo w skrzynkach pocztowych i długich kolejkach na poczcie. Nowy system, będący elektronicznym odpowiednikiem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, umożliwi obywatelom, firmom oraz instytucjom publicznym korzystanie z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. List polecony, na przykład z urzędu miasta, będziemy mogli odebrać przez internet.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji, usługa e-Doręczeń jest prawnie równoważna tradycyjnym przesyłkom poleconym za potwierdzeniem odbioru. Oznacza to, że obywatele mogą być pewni, iż korespondencja dostarczana w ten sposób ma taką samą moc prawną, jak ta otrzymywana drogą tradycyjną. Korzystanie z e-Doręczeń będzie nie tylko wygodniejsze, ale również szybsze i bardziej ekologiczne.

Które urzędy obejmie nowy system?

Wdrożenie systemu e-Doręczeń to duże wyzwanie dla instytucji publicznych w Polsce. Obowiązek stosowania e-Doręczeń obejmie m.in. urzędy miast, gmin i powiatów, ministerstwa, ZUS, NFZ oraz wiele innych instytucji publicznych. Przygotowania do zmian już trwają, a czasu jest coraz mniej. Dzięki temu rozwiązaniu wiele instytucji będzie mogło efektywniej zarządzać swoją korespondencją, co przełoży się na lepszą obsługę obywateli.

Dobrowolność e-Doręczeń

Co ważne, możliwość korzystania z e-Doręczeń będzie dobrowolna. Centralny Ośrodek Informatyki (COI) zapewnia, że jeśli ktoś nie założy skrzynki do e-Doręczeń, urzędy nadal będą przesyłać korespondencję w formie papierowej. Decyzja o przystąpieniu do nowego systemu należy do każdego z nas, a w każdej chwili będzie można zrezygnować z tej możliwości i wrócić do tradycyjnych listów.

Aby otrzymywać korespondencję cyfrową, niezbędne jest założenie adresu do e-Doręczeń. Proces zakładania takiego adresu ma być prosty i intuicyjny, a wszelkie szczegóły będą dostępne na stronach internetowych urzędów. W momencie założenia adresu, tradycyjne listy polecone przestaną do nas przychodzić, co znacznie uprości i przyspieszy proces odbierania korespondencji.

Poczta Polska stawia na innowację

Nowy prezes Poczty Polskiej, Sebastian Mikosz, w rozmowie z portalem "Business Insider" przyznał, że rozumie irytację klientów na zostawiane w skrzynce awizo. Mikosz podkreśla, że rynek tradycyjnych usług pocztowych powoli "gaśnie", a ustawa o e-Doręczeniach zmniejszy wolumen listów dostarczanych przez Pocztę o około 90%. Prezes Poczty zaznacza również, że nowoczesne metody doręczania są w interesie samej Poczty, która stawia na innowacje. Zapowiedział:

„Tak naprawdę patrzy się tylko na Pocztę przez pryzmat awiza, natomiast Poczta świadczy bardzo dużo innych usług, a chciałem zwrócić uwagę, że statystycznie na 100 proc. dostarczanych listów poleconych jedynie 20 proc. kończy się awizem, w związku z czym to nie jest szokująca liczba. Tylko, rzeczywiście, mogę zrozumieć irytację stania w kolejce i tego czasu, który jest potrzebny na jego odebranie, ale mamy na to kilka pomysłów, które - jeszcze potrzebujemy półtora miesiąca i ogłosimy, jak to unowocześnić”.

Popularne artykuły

Zrobiło się gorąco! Samolot pary książęcej Sussex bliski katastrofy!

Tajemniczy Obiekt nad Polską! Poszukiwania trwają! Alert RCB

Woda we Wrocławiu opadła i ukazała przerażający widok. Straszny zapach i dzikie zwierzęta to kwestia czasu!