Prawo

Nowy obowiązek banków już od 1 czerwca! Co to oznacza dla ich klientów?

Od 1 czerwca 2024 roku wejście w życie nowych przepisów wprowadzi istotne zmiany w sposobie, w jaki polskie banki zarządzają transakcjami finansowymi swoich klientów. Zmiany te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i ochronę przed coraz częstszymi przypadkami kradzieży tożsamości. Co to dokładnie oznacza dla ich klientów?

Nowe przepisy w praktyce

Zmiana legislacyjna, która staje się obowiązkowa dla wszystkich banków w Polsce, wymaga od nich sprawdzania, czy numer PESEL klienta nie znajduje się na liście zastrzeżeń przed realizacją większości operacji bankowych. Ta regulacja dotyczy zarówno nowo otwieranych kont, jak i transakcji przekraczających wartość trzykrotności minimalnego wynagrodzenia. W efekcie, jeśli numer PESEL klienta będzie zastrzeżony, próba wypłaty gotówki czy udzielenia kredytu natychmiast zostanie zablokowana.

Dla klientów banków najistotniejszą zmianą jest możliwość zastrzeżenia własnego numeru PESEL, którą udostępniono już 17 listopada 2023 r. To mechanizm obronny, który pozwala na uniknięcie wyłudzeń kredytów czy innych usług finansowych bez wiedzy i zgody właściciela numeru. Wprowadzenie tego rozwiązania wymaga jednak od klientów świadomości i odpowiedzialnego zarządzania swoim numerem, szczególnie w sytuacji, gdy planują większe transakcje lub aplikują o kredyt.

Aktualizacje technologiczne

Banki, takie jak Bank Millennium, Pekao, czy mBank, informują, że ich systemy informatyczne są już dostosowane lub w trakcie dostosowywania do nowych wymogów. To kluczowe działanie ma na celu umożliwienie realizacji weryfikacji numeru PESEL w sposób automatyczny, bezpieczny i zgodny z nowymi przepisami. Zarówno systemy baz danych, jak i interfejsy obsługi klienta są aktualizowane, aby zapewnić płynność i skuteczność nowych procedur.

Klienci tych instytucji są z kolei zachęcani do regularnego aktualizowania swoich aplikacji mobilnych. Banki podkreślają, że tylko najnowsze wersje aplikacji będą w pełni kompatybilne z wprowadzanymi zmianami i umożliwią korzystanie z zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa

Jak zastrzec numer PESEL?

Zastrzeżenie numeru PESEL można dokonać zarówno drogą elektroniczną za pośrednictwem profilu zaufanego na portalu gov.pl, jak i tradycyjnie, odwiedzając urząd gminy. Dla wielu klientów może to być nowość, dlatego warto wcześniej zapoznać się z procedurą i przygotować niezbędne dokumenty.

Zastrzeżenie numeru PESEL jest bezpłatne i może zapewnić dodatkową warstwę ochrony przed nieautoryzowanym wykorzystaniem twoich danych osobowych w transakcjach finansowych i administracyjnych. Warto rozważyć tę opcję jako element szerszej strategii ochrony tożsamości.

Popularne artykuły

Mapa wolnych terminów na szczepienie. Jak je sprawdzić?

Dzień Seniora: Czas na Docenienie Starszego Pokolenia

20 marca "Polska stanie"! Rolnicy ruszają z gigantycznymi blokadami (MAPA)