Booking.com pod nadzorem! UE wprowadza nowe regulacje, część wchodzi w życie natychmiast!
Unijna Komisja Europejska postanowiła, że Booking.com stanie się częścią grona tzw. strażników dostępu. W praktyce oznacza to, że na popularną platformę rezerwacyjną nałożone zostaną nowe, bardziej rygorystyczne wymogi zgodnie z przepisami Aktu o rynkach cyfrowych (DMA). Według wyjaśnień z Brukseli, dodatkowe regulacje mają na celu ochronę rynku przed potencjalnie nieuczciwymi działaniami największych korporacji.
Komentarz na decyzję KE
Decyzję przyjętą przez Komisję Europejską skomentowała wiceprzewodnicząca KE ds. konkurencji, Margrethe Vestager, podkreślając, że jest to dobra nowina zarówno dla wczasowiczów, którzy zyskają większy wybór, jak i dla hoteli, które otrzymają rozszerzone możliwości biznesowe.
Konsekwencje nowych przepisów
Booking.com będzie miał pół roku na dostosowanie się do wymogów zawartych w Akcie o rynkach cyfrowych (DMA). Ta unijna regulacja ma na celu zapobieganie nadużywania dominującej pozycji przez duże platformy internetowe, co mogłoby prowadzić do szkody dla przedsiębiorców korzystających z ich usług, takich jak hotele w przypadku Bookingu.
Mimo że platforma będzie miała sześć miesięcy na implementację przepisów DMA, niektóre z nich wejdą w życie natychmiast, jak na przykład obowiązek zgłaszania Brukseli planowanych fuzji. W przypadku naruszenia przepisów DMA, Komisja Europejska może nałożyć karę w wysokości od 10 do 20 procent całkowitego obrotu.
Kryteria i lista strażników dostępu
Zgodnie z Aktami o rynkach cyfrowych (DMA), firma, która przekracza roczny obrót w Unii Europejskiej w wysokości powyżej 7,5 mld euro oraz ma ponad 45 mln użytkowników miesięcznie, zostaje uznana za tzw. strażnika dostępu. Oprócz kryteriów ilościowych, Bruksela bierze również pod uwagę kryteria jakościowe, takie jak znaczenie dla europejskiego biznesu.
Booking.com dołączył do grona strażników dostępu jako siódma firma. Pierwsze sześć zostało wskazanych przez Brukselę we wrześniu 2023 roku. Firma zarządzająca Alphabet Google, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft w marcu przedstawiły raporty dotyczące dostosowania się do nowych przepisów. Na koniec kwietnia KE dołączyła do listy iPadOS, system operacyjny firmy Apple dla tabletów.
Decyzje Komisji Europejskiej
Komisja Europejska ogłosiła także w poniedziałek, że serwisy X Ads i TikTok Ads, zajmujące się sprzedażą i obrotem reklam, nie zostaną uznane za strażników dostępu. Pomimo przekroczenia progów ilościowych, KE uznała, że nie są one wystarczająco istotne.
We wrześniu 2023 r. KE odrzuciła także fuzję Booking.com z firmą technologiczną eTraveli.