Newsy

32 mln kary dla Amazona! Wprowadzał klientów w błąd? Spółka wydała oficjalny komunikat

 

 

Amazon otrzymał właśnie gigantyczną karę finansową od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK). Ma do zapłacenia prawie 32 miliony zł. Powodów ukarania jest kilka, a głównym z nich jest wprowadzanie klientów w błąd. Poznaj szczegóły.

Amazon manipulował i wprowadzał w błąd?

UOKiK wydał oświadczenie, z którego wynika, że spółka Amazon wykorzystywała techniki manipulacji w celu wprowadzenia klientów w błąd. Są to tak zwane “dark patterns”, które mają na celu skłonienie klientów do podejmowania działań, których normalnie nie chcieliby podjąć.

W jaki sposób klientami manipulował Amazon? Ze śledztwa wynika, że konsumenci byli mylnie informowani o dostępności produktów oraz terminach dostaw, a te nieprawdziwe informacje mogły skłaniać ich do zakupów.

UOKiK dodaje, że Amazon niejednokrotnie anulował zamówienia, nie dotrzymywał terminów dostaw i nieprawidłowo informował o warunkach sprzedaży (bardzo jasną czcionką na białym tle).

"Decyzja Prezesa Urzędu dotyczy spółki Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu, która jest jednym z przedsiębiorców sprzedających na platformie Amazon.pl. Wątpliwości Prezesa Urzędu wzbudziły praktyki dotyczące wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów dotyczących usługi „Gwarancja Dostawy”. Do Urzędu wpływały sygnały wskazujące na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu" – informuje UOKiK. 

Amazon zapłaci prawie 32 miliony zł?

UOKiK nałożył na Amazon karę finansową w wysokości 31 850 141 złotych za naruszanie praw konsumentów.

Co ważne, decyzja nie jest jeszcze prawomocna i Amazon ma możliwość odwołania się od niej.

Spółka ma jednak obowiązek opublikowania decyzji o nałożeniu kary przez UOKiK na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych.

Amazon wydał oświadczenie

Amazon w swoim oficjalnym komunikacie od razu zaznaczył, że ma zamiar odwołać się od decyzji UOKiK. 

W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji". 

Cała treść oświadczenia spółki Amazon:

Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.

Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia.

W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.

Popularne artykuły

Uber wprowadza przycisk bezpieczeństwa!

Olga Kalicka także próbowała prowadzić synka na smyczy!

Celebrowanie Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej: Dlaczego To Jest Ważne?