32 mln kary dla Amazona! Wprowadzał klientów w błąd? Spółka wydała oficjalny komunikat
Amazon otrzymał właśnie gigantyczną karę finansową od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK). Ma do zapłacenia prawie 32 miliony zł. Powodów ukarania jest kilka, a głównym z nich jest wprowadzanie klientów w błąd. Poznaj szczegóły.
Amazon manipulował i wprowadzał w błąd?
UOKiK wydał oświadczenie, z którego wynika, że spółka Amazon wykorzystywała techniki manipulacji w celu wprowadzenia klientów w błąd. Są to tak zwane “dark patterns”, które mają na celu skłonienie klientów do podejmowania działań, których normalnie nie chcieliby podjąć.
W jaki sposób klientami manipulował Amazon? Ze śledztwa wynika, że konsumenci byli mylnie informowani o dostępności produktów oraz terminach dostaw, a te nieprawdziwe informacje mogły skłaniać ich do zakupów.
UOKiK dodaje, że Amazon niejednokrotnie anulował zamówienia, nie dotrzymywał terminów dostaw i nieprawidłowo informował o warunkach sprzedaży (bardzo jasną czcionką na białym tle).
"Decyzja Prezesa Urzędu dotyczy spółki Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu, która jest jednym z przedsiębiorców sprzedających na platformie Amazon.pl. Wątpliwości Prezesa Urzędu wzbudziły praktyki dotyczące wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów dotyczących usługi „Gwarancja Dostawy”. Do Urzędu wpływały sygnały wskazujące na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu" – informuje UOKiK.
Amazon zapłaci prawie 32 miliony zł?
UOKiK nałożył na Amazon karę finansową w wysokości 31 850 141 złotych za naruszanie praw konsumentów.
Co ważne, decyzja nie jest jeszcze prawomocna i Amazon ma możliwość odwołania się od niej.
Spółka ma jednak obowiązek opublikowania decyzji o nałożeniu kary przez UOKiK na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych.
Amazon wydał oświadczenie
Amazon w swoim oficjalnym komunikacie od razu zaznaczył, że ma zamiar odwołać się od decyzji UOKiK.
W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji".
Cała treść oświadczenia spółki Amazon:
Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.
Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia.
W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.