Ważny komunikat dla 14 milionów Polaków! Ministerstwo przypomina, co zrobić!
Resort Cyfryzacji opublikował komunikat, w którym przypomina o ważnej kwestii. Mowa o usłudze, z której korzysta aż 14 milionów Polaków.
Ważny komunikat Ministerstwa Cyfryzacji
Ministerstwo Cyfryzacji przypomina w komunikacie, że ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata od potwierdzenia. Należy pamiętać o tym terminie. Resort podkreśla, że w bardzo prosty sposób można przedłużyć jego ważność.
"Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Korzysta z niego już ponad 14 milionów mieszkańców naszego kraju. Pamiętaj! Jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia, jednak w każdej chwili możesz przedłużyć jego ważność - na kolejne 3 lata. Szybko, łatwo i wygodnie" - przypomina Resort Cyfryzacji we wpisie na platformie X.
Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego?
Profil zaufany można przedłużyć poprzez:
-
logowanie się do profilu zaufanego,
-
stronę pz.gov.pl
-
wizyta w placówce urzędu gminy, urzędu skarbowego lub oddziale ZUS i potwierdzenie tożsamości.
Przedłużanie ważności krok po kroku:
-
Zaloguj się na stronie pz.gov.pl
-
W prawym górnym rogu zobaczysz swoje dane i niebieską strzałkę. Rozwiń menu pod strzałką i wybierz Profil zaufany.
-
W Szczegółach profilu wybierz Przedłuż ważność lub zmień dane, a następnie Dalej.
-
Zobaczysz okno ze swoimi danymi kontaktowymi. Potwierdź je lub edytuj, jeśli się zmieniły.
-
Otrzymasz SMS i e-mail z kodami autoryzacyjnym. Wpisz je w odpowiednie pola i wybierz Dalej.
Jeśli kody są prawidłowe, zobaczysz potwierdzenie przedłużenia ważności profilu zaufanego o 3 lata. Otrzymasz również e-mail z potwierdzeniem.
Zanim się wylogujesz, wejdź w Szczegóły profilu i w sekcji Dane użytkownika znajdź Nazwę użytkownika. Zapamiętaj ją, ponieważ przyda Ci się podczas kolejnego logowania
Zniknie powiązanie z kontem bankowym
W komunikacie przypomniano także o kwestii logowania do profilu zaufanego bankowością elektroniczną
„Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Do profilu zaufanego zalogujesz się tylko nazwą użytkownika lub adresem e-mail, a metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana” - czytamy na rządowej stronie.
Profil zaufany
Profil Zaufany to cyfrowy certyfikat potwierdzający tożsamość użytkownika, który jest wydawany przez instytucje publiczne, takie jak Ministerstwo Cyfryzacji, i umożliwia dostęp do różnych usług i aplikacji online. Profil zaufany ma na celu ułatwienie i usprawnienie komunikacji z administracją publiczną oraz korzystanie z usług elektronicznych.
Profil zaufany - co załatwimy?
Profil Zaufany daje nam wiele możliwości. Oto niektóre z nich:
-
Logowanie do Internetowego Konta Pacjenta (IKP),
-
Podpisywanie JPK_VAT,
-
Składanie wniosku o rejestrację działalności gospodarczej,
-
Zgłoszenie utraty dokumentu tożsamości,
-
Wystąpienie o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego,
-
Załatwianie spraw urzędowych dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym,
-
Uzyskanie odpis aktu stanu cywilnego.
Jak można założyć profil zaufany?
- Poprzez bank lub innego dostawcę tożsamości: Założenie i potwierdzenie profilu online za pomocą banku lub innego dostawcy tożsamości,
- Poprzez rozmowę wideo z urzędnikiem: Złożenie wniosku o profil zaufany online i potwierdzenie go w rozmowie wideo z urzędnikiem,
- Z użyciem e-dowodu: Założenie i potwierdzenie profilu zaufanego online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC,
- W placówce: Wypełnienie wniosku online i potwierdzenie go w placówce.