Newsy

Ważny komunikat dla 14 milionów Polaków! Ministerstwo przypomina, co zrobić!

Resort Cyfryzacji opublikował komunikat, w którym przypomina o ważnej kwestii. Mowa o usłudze, z której korzysta aż 14 milionów Polaków.

Ważny komunikat Ministerstwa Cyfryzacji 

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina w komunikacie, że ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata od potwierdzenia. Należy pamiętać o tym terminie. Resort podkreśla, że w bardzo prosty sposób można przedłużyć jego ważność.

"Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Korzysta z niego już ponad 14 milionów mieszkańców naszego kraju. Pamiętaj! Jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia, jednak w każdej chwili możesz przedłużyć jego ważność - na kolejne 3 lata. Szybko, łatwo i wygodnie" - przypomina Resort Cyfryzacji we wpisie na platformie X. 

Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego?

Profil zaufany można przedłużyć poprzez:

  • logowanie się do profilu zaufanego,

  • stronę pz.gov.pl

  • wizyta w placówce urzędu gminy, urzędu skarbowego lub oddziale ZUS i potwierdzenie tożsamości. 

Przedłużanie ważności krok po kroku:

  1. Zaloguj się na stronie pz.gov.pl

  2. W prawym górnym rogu zobaczysz swoje dane i niebieską strzałkę. Rozwiń menu pod strzałką i wybierz Profil zaufany.

  3. Szczegółach profilu wybierz Przedłuż ważność lub zmień dane, a następnie Dalej.

  4. Zobaczysz okno ze swoimi danymi kontaktowymi. Potwierdź je lub edytuj, jeśli się zmieniły.

  5. Otrzymasz SMS i e-mail z kodami autoryzacyjnym. Wpisz je w odpowiednie pola i wybierz Dalej.

Jeśli kody są prawidłowe, zobaczysz potwierdzenie przedłużenia ważności profilu zaufanego o 3 lata. Otrzymasz również e-mail z potwierdzeniem.

Zanim się wylogujesz, wejdź w Szczegóły profilu i w sekcji Dane użytkownika znajdź Nazwę użytkownika. Zapamiętaj ją, ponieważ przyda Ci się podczas kolejnego logowania

Zniknie powiązanie z kontem bankowym 

W komunikacie przypomniano także o kwestii logowania do profilu zaufanego bankowością elektroniczną

„Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Do profilu zaufanego zalogujesz się tylko nazwą użytkownika lub adresem e-mail, a metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana” - czytamy na rządowej stronie.

Profil zaufany

Profil Zaufany to cyfrowy certyfikat potwierdzający tożsamość użytkownika, który jest wydawany przez instytucje publiczne, takie jak Ministerstwo Cyfryzacji, i umożliwia dostęp do różnych usług i aplikacji online. Profil zaufany ma na celu ułatwienie i usprawnienie komunikacji z administracją publiczną oraz korzystanie z usług elektronicznych.

Profil zaufany - co załatwimy?

 Profil Zaufany daje nam wiele możliwości. Oto niektóre z nich:

  • Logowanie do Internetowego Konta Pacjenta (IKP),

  • Podpisywanie JPK_VAT,

  • Składanie wniosku o rejestrację działalności gospodarczej,

  • Zgłoszenie utraty dokumentu tożsamości,

  • Wystąpienie o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego,

  • Załatwianie spraw urzędowych dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym,

  • Uzyskanie odpis aktu stanu cywilnego.

Jak można założyć profil zaufany?

  • Poprzez bank lub innego dostawcę tożsamości: Założenie i potwierdzenie profilu online za pomocą banku lub innego dostawcy tożsamości,

  • Poprzez rozmowę wideo z urzędnikiem: Złożenie wniosku o profil zaufany online i potwierdzenie go w rozmowie wideo z urzędnikiem,

  • Z użyciem e-dowodu: Założenie i potwierdzenie profilu zaufanego online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC, 

  • W placówce: Wypełnienie wniosku online i potwierdzenie go w placówce. 

Popularne artykuły

Dzień Trójkąta Koralowego: Ochrona 'Amazonii Mórz'

Większość z nas źle je te produkty! Przez to są one mniej zdrowe

Problem z łamiącą się kredką lub konturówką!