Czy Blue Monday to MIT? Poznaj prawdę o najbardziej depresyjnym dniu w roku
Naszedł 15 stycznia, a więc według wielu - Blue Monday. Zgodnie z powszechna opinią, Blue Monday to najbardziej depresyjny dzień w roku. Czy tak rzeczywiście jest? Czy może jest to mit wypromowany przez kogoś, kto mógł na tym skorzystać? Poznaj szczegóły.
Czym z definicji jest Blue Monday?
Blue Monday ma być najbardziej depresyjnym dniem w roku. Wypada on co roku w trzeci poniedziałek stycznia. Oznacza to, że w 2024 roku Blue Monday nastąpił właśnie dziś.
Termin Blue Monday (niebieski poniedziałek) został po raz pierwszy użyty przez brytyjskiego psychologa Cliffa Arnalla w 2005 roku.
Stworzył on bowiem algorytm, na podstawie które określił najbardziej depresyjny i przygnębiający dzień w roku. Cliff Arnall do określenia najgorszego dnia w roku wziął pod lupę:
- czynniki meteorologiczne (krótki dzień, niskie nasłonecznienie);
- czynniki psychologiczne (świadomość niedotrzymania postanowień noworocznych);
- czynniki ekonomiczne (czas, który upłynął od Bożego Narodzenia powoduje, że kończą się terminy płatności kredytów związanych z zakupami świątecznymi).
Jak pokazuje Wikipedia, na podstawie tych danych psycholog ustalił następujący algorytm.
Problem jednak polega na tym, że sam ten algorytm jest stworzony tak, że nie da się jasno określić jego składowych.
Blue Monday to mit!
Dean Burnett, neurobiolog pracujący na wydziale psychologii Cardiff University, opisał algorytm określający Blue Monday, jako „farsę” zawierającą „bezsensowne pomiary - czytamy na Wikipedii.
Przez wiele lat Blue Monday żył w naszych świadomościach jako dzień, w którym każdy czuje się mniej zmotywowany, bardziej zdołowany i mało produktywny. Przez te wszystkie lata nikt jednak w naukowy sposób nie potwierdził, że trzeci poniedziałek stycznia jest najbardziej depresyjnym dniem w roku.
Co więcej, psychiatrzy i psychologowie twierdzą nawet, że snucie teorii o Blue Monday może być wręcz szkodliwe.
Okazuje się bowiem, że cała otoczka wokół Blue Monday ma na celu zachęcenie nas do kolejnych zakupów, a nawet wyjazdu w ciepłe kraje w celu polepszenia sobie humoru.
Idea Blue Monday, mimo że może zwracać uwagę na ważne kwestie zdrowia psychicznego, nie powinna być traktowana jako fakt naukowy, lecz raczej jako element kultury popularnej i narzędzie marketingowe.