Biznes i finanse

Ważne zmiany w ZUS - Masz 14 dni na założenie tego konta!

ZUS wydał komunikat, w którym przypomina o ważnym obowiązku dla płatników składek.

Profil musi być założony do 14 dni

Wszyscy płatnicy składek zobowiązani są do założenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Konto musi być założone w terminie do 14 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Przypomnijmy, ze obowiązek posiadania konta na PUE ZUS dla wszystkich pracodawców funkcjonuje od 1 stycznia 2023 roku. 

Obowiązek dotyczy zarówno przedsiębiorców zatrudniających kilka osób, jak i płacących składki tylko za siebie.

Dodajmy, że wcześniej obowiązkowe posiadanie konta PUE ZUS było konieczne przy rozliczaniu składek więcej niż pięciu osób.

Korzyści z posiadania profilu na PUE ZUS

Posiadanie konta PUE ZUS umożliwia:

  • sprawdzanie swojego stanu konta ZUS w dowolnym momencie;
  • weryfikacje tego, czy składki zostały wpłacone;
  • weryfikację dotyczącą zaległości w składkach;
  • uzyskanie płatnikowi zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami;
  • wysyłanie dokumentów do ZUS-u;
  • sprawdzenie prognozowanej wysokości emerytury;
  • sprawdzenie, czy pracodawca opłaca składki.

Ponadto pracodawca ma stały dostęp do informacji na temat zwolnień lekarskich swoich pracowników, a pracownik nie musi dostarczać eZLA w formie papierowej do firmy.

Nie założyłem konta – Co teraz?

Jeśli płatnik nie złoży konta na PUE ZUS w wyznaczonym terminie (i nikogo nie upoważni), ZUS założy kontro za niego. Konieczne będzie dokończenie rejestracji.

Uzyskaj dane do logowania

Aby zalogować się na konto konieczne jest posiadania danych do logowania (login i jednorazowe hasło). Dane te uzyskamy w placówce ZUS lub za pośrednictwem e-wizyty. Po zalogowaniu się na konto konieczne jest ustawienie nowego hasła.

Jak założyć profil na PUE ZUS?

ZUS opublikował instrukcję krok po kroku dotyczącą zakładania profilu:

  1. Wejdź na www.zus.pl  i w nagłówku strony kliknij „Zarejestruj w PUE”.

  2. Wybierz sposób rejestracji – masz do wyboru: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm].

  3. Następnie wskaż metodę rejestracji. Możesz zarejestrować się na portalu PUE bez wychodzenia z domu. Jeśli masz:

  • profil zaufany bądź inną metodę identyfikacji, która jest dostępna na login.gov.pl – wybierz [Profil zaufany/login.gov.pl],
  • kwalifikowany podpis elektroniczny - wybierz [Twój kwalifikowany podpis elektroniczny],
  • konto w banku, który świadczy taką usługę wspólnie z nami, wybierz [Twoja bankowość elektroniczna].

Część Twoich danych uzupełni się automatycznie w formularzu rejestracyjnym.

Więcej informacji znajdziesz TUTAJ

Popularne artykuły

Wypełnianie brwi przy pomocy mydła: Dziewczyny potwierdzają, że hollywoodzki trik działa!

Kontrowersje wokół zmian nauczania religii! MEN zapowiada istotną korektę!

Szykujcie dokumenty i potwierdzenia. Skarbówka zadzwoni do tych osób w sprawie PIT-u