Pracownicy supermarketu z kamerkami na ubraniach! Co z prywatnością klientów?
Pracownicy sieci Lidl będą nosić na sobie kamerki w trakcie pracy. Podyktowane jest to, zdaniem właścicieli firmy, względami bezpieczeństwa. Czy klienci będą więc nagrywani podczas robienia zakupów? Na pierwszy ogień idą sklepy znajdujące się w Wielkiej Brytanii. Poznaj szczegóły.
Lidl zainwestuje 2 mln funtów w bezpieczeństwo
Sieć sklepów Lidl jest współzałożycielem inicjatywy mającej na celu zwalczanie przestępstw w handlu detalicznym. Inicjatywa nosi nazwę Project Pegasus.
Okazuje się bowiem, że z roku na rok odnotowuje się coraz więcej kradzieży w tym właśnie sektorze. Dotyczy to również Polski, gdzie ostatnie policyjne dane wskazują, że w ujęciu rocznym, w pierwszym półroczu 2023 r. liczba kradzieży wzrosła o 40 proc.
Branża planuje się zjednoczyć swoje siły z plagą przestępstw. Jednym z pierwszych kroków ma być właśnie zaopatrzenie pracowników w kamerki na ubraniach roboczych.
Lidl zaopatrzy pracowników w kamerki
Dyrektor generalny Lidl GB informuje, że w urządzenia monitorujące zostaną wyposażeni wszyscy pracownicy w 960 sklepach w Wielkiej Brytanii. Proces wdrażania kamerek rozpocznie się pod koniec listopada i ma zakończyć się wiosną 2024 roku.
Koszt takiej inicjatywy to ponad 2 mln funtów. Pieniądze te pójdą między innymi na zakup sprzętu, ale także na szkolenia pracowników w zakresie korzystania z kamerek oraz dbania o prywatność klientów.
Jest to pierwszy raz, gdy takie rozwiązanie zastosowane zostaje na tak dużą skalę. Wiadomo już jednak, że mniejsze sklepy planują iść w ślady Lidla.
Czy prywatność klientów będzie naruszana?
Pomimo tego, że pracownicy będą mieli kamerki przypięte do ubrania roboczego, na wysokości piersi, prywatność klientów ma nie być naruszana - zapewnia sieć sklepów Lidl.
Nie wiadomo, jakie konkretnie zasady prywatności będą stosowane, jednak pracownicy mają zostać przeszkoleni przestrzegania przepisów dotyczących prywatności.
– Niezbędne jest, aby branża zjednoczyła się w celu znalezienia nowych i innowacyjnych sposobów zwalczania poważnej i zorganizowanej przestępczości detalicznej. Projekt Pegasus stwarza realną szansę dla sprzedawców detalicznych, policji i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych na współpracę w celu przeciwdziałania alarmującemu wzrostowi liczby incydentów, z którymi codziennie spotykają się pracownicy handlu detalicznego – przekazał dyrektor generalny Lidl GB, Ryan McDonnell. Kamery mają też uchronić pracowników przed przemocą.