Powstanie nowy rejestr medyczny. Pacjent i rodzina z nowymi uprawnieniami!
Zostało kilka miesięcy na uruchomienie rejestru zdarzeń niepożądanych. Na jakich zasadach będzie on działał? Czy będzie anonimowy?
Powstanie rejestr zdarzeń niepożądanych
Ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta zakłada, że do 30 czerwca 2024 roku ma zostać wdrożony wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem – czyli tzw. rejestr zdarzeń niepożądanych. Mają go wprowadzić podmioty lecznicze posiadające umowę z NFZ.
Jego celem ma być monitorowanie zdarzeń niepożądanych i zapewnienie większego bezpieczeństwa pacjentom.
Rejestr będzie anonimowy a zgłoszenie dobrowolne
Rejestr zdarzeń niepożądanych będzie anonimowy. Specjaliści z branży podkreślają, że musi on zapewniać poufność.
Zgodnie z założeniami projektu ustawy, dane osobowe zgłaszających zdarzenia niepożądane w powiązaniu z danymi identyfikującymi konkretne zdarzenie, a także wszelkie informacje zgromadzone w ramach analizy przyczyn zdarzeń nie będą udostępniane.
Szpitale będą publikować informację o liczbie zdarzeń niepożądanych oraz wdrożonych działaniach korygujących i naprawczych.
Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych do rejestru ma być dobrowolne. Przypomnijmy, że pierwotne przepisy zakładały, że zgłaszanie będzie obowiązkowe i będzie miało wyznaczone ramy czasowe.
W jaki sposób będzie można dokonać zgłoszenia?
Zgłoszenia będzie można dokonać za pomocą:
- formularza elektronicznego,
- drogą mailową,
- formularza papierowego,
- ustnie.
Nie tylko lekarz dokona zgłoszenia
Przepisy zakładają, że zgłoszenia będą mogli dokonać:
- Lekarze,
- Pielęgniarki,
- Pracownicy niemedyczni,
- Pacjenci i ich rodziny.
Brak sankcji dla personelu medycznego
Projekt zakłada brak sankcji wobec personelu medycznego w związku ze zgłoszeniem zdarzenia.
Zdarzenia niepożądane w placówkach medycznych
Zdarzenia niepożądane w placówkach medycznych to incydenty, które spowodowały lub mogły spowodować szkodę dla pacjentów. Nie są one zamierzone i mogą występować na każdym etapie procesu opieki zdrowotnej, włączając diagnostykę, leczenie, pooperacyjną opiekę oraz zarządzanie. Zdarzenia takie mogą być wynikiem błędów, niedopatrzeń, zaniedbań lub innych czynników, które nie były intencjonalne.