Czechy chcą wprowadzić dodatkowe opłaty w centrum Pragi! Jak zmiany wpłyną na turystów?
Władze dzielnicy Praga 1, obejmującej historyczne centrum czeskiej stolicy, ogłosiły zaskakujący plan wprowadzenia opłat za wjazd samochodów do tego rejonu od Nowego Roku. Ta inicjatywa wywołała dyskusje na temat tego, ile wynosiłaby opłata oraz kto miałby być zwolniony z opłat, aby wprowadzenie nie wpłynęło negatywnie na życie mieszkańców i przedsiębiorców.
Opłaty za wjazd
Planowane opłaty obejmować będą obszar ograniczony z jednej strony rzeką Wełtawą przez ulicę Narodni, ulicę Na Przikopech aż do Rynku Staromiejskiego, a z drugiej strony od ulicy Ujezd aż do Placu Malostrańskiego. Obszar ten jest gęsto zaludniony biurami, siedzibami firm i urzędów. Codziennie wjeżdża tam około 75 tysięcy pojazdów, co prowadzi do utrudnień w ruchu.
Według doniesień medialnych, opłata za wjazd miałaby wynosić 200 koron, co przekłada się na ok. 40 złotych dziennie.
Kto będzie zwolniony z opłat?
Jedną z kluczowych kwestii jest to, kto będzie zwolniony z nowych opłat. Już teraz wiadomo, że osoby mieszkające lub prowadzące firmy w historycznym centrum Pragi nie będą musiały płacić za wjazd. Dyskutowane są także możliwości zwolnień dla pracowników, jednak firmy kurierskie czy osoby zatrudnione na terenie centrum mogą nie otrzymać takich przywilejów. Wartość opłat dla taksówek jest także omawiana.
O tym, w jaki sposób miałyby przebiegać kontrole wjazdów wypowiedział się radny dzielnicy Praga 1 - Vojtiech Ryvola:
“System działałby w prosty sposób - przy wjeździe znajdowałby się znak informujący, że jest to strefa, gdzie obowiązują opłaty. Kamery rejestrowałyby tablice rejestracyjne pojazdów i porównywały je z bazą danych tych, które mają bezpłatny dostęp do tego obszaru” –Vojtiech Ryvola.
Cele i Perspektywy
Poza dążeniem do ograniczenia ruchu w centrum miasta, władze Pragi przekonują, że wprowadzenie opłat przyniesie korzyści dla ruchu tramwajowego, który często stoi w korkach.
Ostatecznie decyzje w tej sprawie i ewentualne wprowadzenie opłat będzie rozważane po zakończeniu budowy obwodnicy Pragi, co nastąpi nie wcześniej niż w 2030 roku.