Woreczki na pieczywo i rękawiczki foliowe będą płatne? Minister komentuje
Jednorazowe, plastikowe reklamówki obecne są w większości sklepów. Z racji tego, że są one nieprzyjazne dla środowiska, wprowadzono narzucono na nie specjalną opłatę recyklingową. Teraz jednak podobną opłatą chcą nałożyć na cienkie foliowki, do których pakujemy w sklepie pieczywo, a także na rękawiczki foliowe.
Opłata recyklingowa na wszystkie foliówki?
Obecnie przepisy prawa mówią, że:
Opłatę recyklingową zapłacisz za wszystkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego, za wyjątkiem bardzo lekkich toreb o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów (zrywek), które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności sprzedawanej luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności.
Grupa posłów zwróciła uwagę właśnie na te “zrywki” i twierdzi, że i one powinny zostać obłożone opłatą recyklingową. Oznaczałoby to, że za każdą foliówkę w sklepie, czy to tą na pieczywo, czy na warzywa i owoce, musielibyśmy płacić.
Posłowi wystosowali w tej sprawie zapytanie do resortu środowiska.
Stanowisko Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Wiceminister Klimatu i Środowiska Jacek Ozdoba na pytanie o opodatkowanie “zrywek” odpowiedział jednoznacznie. Resort klimatu nie ma w planach wprowadzania opłaty recyklingowej na sklepowe foliówki.
Na stronie rządowej czytamy też, że przedsiębiorcy mają obowiązek zgłosić, jeśli prowadzą handel z udziałem reklamówek plastikowych.
Masz obowiązek uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców, którzy prowadzą jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową. - czytamy na stronie biznes.gov.pl.
Plastikowe reklamówki zatruwają środowisko
Reklamówki plastikowe są szkodliwe dla środowiska, ponieważ mogą zalegać w środowisku setki lat, zanim ulegną rozkładowi. Wpływają one negatywnie na ekosystemy wodne i lądowe, stanowią zagrożenie dla dzikiej przyrody, która może je pomylić z pożywieniem. Globalnie szacuje się, że każdego roku miliony ton reklamówek plastikowych trafiają do środowiska. Ta ogromna liczba powoduje poważne problemy z zanieczyszczeniem i jest jednym z kluczowych wyzwań w dziedzinie ochrony środowiska.