Nowe zasady reklamacji. Wydłużenie terminu roszczeń reklamacyjnych do 6 lat!
Od 1 stycznia 2023 roku zaczęły obowiązywać nowe zasady reklamacji. Klienci otrzymali nowe narzędzia rozszerzające ich prawa konsumenckie. O wdrożonych zmianach opowiedział Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.
Nowe konsumenckie przepisy
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował komunikat w mediach społecznościowych, w którym informuje, że od 1 stycznia 2023 roku w życie wejdzie wiele nowych przepisów konsumenckich opartych na unijnej dyrektywie Cyfrowej, Towarowej i dyrektywie Omnibus.
„Celem zmian jest przede wszystkim dostosowanie przepisów chroniących konsumentów do dynamicznie rozwijającego się świata cyfrowego. Coraz częściej robimy zakupy on-line, korzystamy z treści i usług cyfrowych, zawieramy przez internet umowy, za które płacimy naszymi danymi” – oznajmił Tomasz Chróstny.
Mężczyzna podkreśla, że bardzo ważne jest zapewnienie konsumentom wysokiego poziomu ochrony.
Nowe zasady reklamacji
Po wprowadzeniu w życie nowych przepisów zmieniły się sposoby reklamacji produktów. Rękojmia została zastąpiona „odpowiedzialnością za niezgodność towaru z umową”.
W przypadku złożenia reklamacji zastosowanie będzie miała ustawa o prawach konsumenta, a nie Kodeks cywilny.
Wydłużony termin domniemania niezgodności
Nowe przepisy obejmują wydłużenie terminu domniemania niezgodności. Termin ten wyniesie 2 lata. Przez ten okres sprzedawca będzie odpowiadał za wady towaru.
Dodajmy, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie możliwości skrócenia czasu do roku (taka zasada funkcjonowała dotychczas).
Nowy termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych
Przepisy obejmują także wydłużenie terminu przedawnienia roszczeń reklamacyjnych. Dotychczas termin ten wynosił 2 lata. Po zmianach jest to 6 lat.
Roszczeń reklamacyjnych będzie można dochodzić, jeśli towar nie spełni choćby jednego z kryteriów (rodzaj, opis, jakość, kompletność, funkcjonalność).
Jeśli chodzi o towary z elementami cyfrowymi muszą być spełnione kryteria takie jak: przydatność do szczególnego celu, dostępność aktualizacji, kompatybilność, interoperacyjność.
Reklamacje towarów z elementami cyfrowymi
Towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe będzie można reklamować jak inne usługi i towary. Przedsiębiorca będzie odpowiedzialny za ich niezgodność. Ponadto będzie zobowiązany do dostarczenia konsumentów aktualizacji przez co najmniej 2 lata.
Więcej na temat Praw Konsumenta 2023 przeczytasz TUTAJ.