Ważne zmiany w ZUS dotyczące zwolnień lekarskich!
24 marca 2023 r. weszła w życie zmiana w przekazywaniu elektronicznych zaświadczeń lekarskich (e-ZLA). To ważna informacja dla wszystkich opłacających składki!
Przekazywanie zaświadczeń lekarskich
Zakład Ubezpieczeń Społecznych jakiś czas temu poinformował, że nastąpi zmiana w przekazywaniu elektronicznych zaświadczeń lekarskich. W komunikacie mogliśmy przeczytać:
„Po 24 marca 2023 r. elektroniczne zaświadczenia lekarskie (e-ZLA) będą przekazywane na profile płatników składek automatycznie utworzone przez ZUS, nawet jeśli płatnik nie dokończył procesu rejestracji".
Obowiązek posiadania konta na PUE ZUS
Od 1 stycznia 2023 r. każdy przedsiębiorca, który opłaca składki na ubezpieczenia społeczne, ma obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Dotyczy to wszystkich przedsiębiorców, a zatem również właścicieli małych firm, zatrudniających do 5 pracowników oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie. To ważne, bo dostęp do profilu jest niezbędny, aby płatnik składek mógł np. zapoznać się z korespondencją z ZUS.
Warto podkreślić, że jeśli przedsiębiorca sam nie założy konta, ZUS utworzy profil za niego. Wówczas, by uzyskać dostęp do automatycznie utworzonego profilu, płatnik składek musi jedynie dokończyć proces rejestracji podczas wizyty w placówce ZUS lub e-wizyty. W trakcie spotkania uzyska przede wszystkim dane do logowania – login PUE oraz jednorazowe hasło.
Pełnomocnictwo dla innej osoby
Do obsługi profilu płatnika składek można udzielić pełnomocnictwa innej osobie np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego. Instytucja tłumaczy:
„Płatnik składek musi działać przez statutowych lub ustawowych przedstawicieli albo udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej”.
ZUS zaleca w takim przypadku skorzystanie z gotowego formularza PEL, który jest dostępny na PUE ZUS. Tam osoba upoważniona powinna mieć swoje wcześniej założone konto.
Korzyści dla przedsiębiorców
ZUS podkreśla, że posiadanie profilu to duże ułatwienie dla przedsiębiorców. Platforma PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie.
Dzięki niej przedsiębiorcy mogą składać wnioski, kontrolować stan swoich rozliczeń, samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu). Mają również dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników. Ponadto istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych.