Newsy

Usługa "Nowy Lek". Tak farmaceuci będą wspierać pacjentów!

Pacjenci, którzy niebawem rozpoczną leczenie nowym lekiem, będą mogli liczyć na szerokie wsparcie ze strony farmaceuty. Trwają bowiem prace nad wdrożeniem nowej usługi “Nowy Lek”. Na czym będzie ona polegać? Kto będzie mógł z niej skorzystać?

Pacjenci potrzebują wsparcia podczas wdrażania nowego leku

Z danych przytoczonych przez dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert wynika, że pacjent po wizycie u lekarza przyswaja jedynie 30 procent informacji.

Ma to związek ze stresem, jaki towarzyszy pacjentowi, a także poruszanymi medycznymi kwestiami podczas wizyty, które nie dla wszystkich są zrozumiały.

Pacjenci bardzo często także nie czytają ulotek przyjmowanych leków lub mają problem z przeanalizowaniem zawartych w nich informacji. 

Z tego względu powstał pomysł stworzenia usługi “Nowy Lek”. Dzięki temu pacjent będzie mógł liczyć na szerokie wsparcie ze strony farmaceuty podczas rozpoczynania terapii nowym lekiem. 

- Wiemy, że pacjenci mają problem z lekami. Nie zawsze uważnie czytają ulotkę, nie zawsze są ją w stanie w pełni zrozumieć. Wtedy powstaje szereg pytań, na które odpowiedzią ma być właśnie usługa Nowy Lek - podkreśla Maciej Miłkowski, wiceminister zdrowia

“Nowy Lek” - na czym polega ta usługa?

“Nowy Lek” jest usługą, do której już niebawem będą mieć dostęp pacjenci. Skorzystać z niej będą mogły osoby, które rozpoczynają terapię nowym lekiem.

Założeniem tego programu jest trzyetapowa konsultacja z farmaceutom, do której zalicza się spotkanie wstępne, interwencyjne i kontrolne farmaceuty z pacjentem w sprawie zażywania nowego leku w pierwszym miesiącu jego stosowania.

- Celem usługi jest przede wszystkim dostarczenie pacjentowi informacji na temat nowo wdrażanej farmakoterapii, ocena stopnia stosowania się do zaleceń terapeutycznych, a przede wszystkim wsparcie w realizacji tych zaleceń - podkreśliła w trakcie konferencji na temat Nowego Leku dr Magdalena Jasińska-Stroschein z Katedry Biofarmacji Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Dzięki takiej usłudze pacjent dowie się, jak i kiedy brać lek. Jak postępować przed i po jego zażyciu. Co jest ważne w trakcie terapii danym lekiem i jakie skutki uboczne mogą wystąpić. Są to informacje, które teoretycznie powinien przekazać nam lekarz przepisujący lek, jednak nie zawsze jest na to czas podczas krótkiej wizyty. Część z tych informacji, nawet jeśli padła na spotkaniu z lekarzem, może nam zwyczajnie umknąć.

Taka konsultacja z farmaceutom zdecydowanie przyczyni się do świadomości pacjentów o lekach, jakie zażywają i zwiększy bezpieczeństwo ich przyjmowania. 

Popularne artykuły

Czeka nas paraliż służby zdrowia? Masowe odejścia z pracy i urlopy

7 mitów na temat trądziku, w które większość wciąż wierzy!

Sposób na zacinającą się szufladę!