Schabowy będzie nielegalny?! Kontrowersyjne zalecenia w raporcie C40!
Stowarzyszenie C40 Cities dąży do ograniczenia globalnego ocieplenia. W raporcie stowarzyszenia znalazło się wiele rekomendacji, które mają pomóc w osiągnięciu zamierzonych celów. Sprawie przyjrzał się „Dziennik Gazeta Prawna”.
Raport C40 – przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu
Stowarzyszenie C40 Cities jest stowarzyszeniem burmistrzów z blisko 100 miast. Wśród nich jest także Warszawa.
Raport C40 zawiera działania mające na celu przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu.
Raport składa się z wielu rekomendacji. Wśród nich znalazło się ograniczenie spożycia nabiału i mięsa, ograniczenie podróży lotniczych oraz ograniczenie zakupu samochodów i ubrań.
Rekomendacje w raporcie C40
Ograniczenie spożywania mięsa
Naukowcy z Leeds sugerują, aby ograniczyć spożywanie mięsa. Według nich optymalne spożycie powinno wynosić około 16 kg mięsa rocznie na osobę (statystyczny Polak zjada obecnie około 70 kg rocznie). Inną opcją jest całkowite wyeliminowanie go z diety.
Ograniczenie spożywania nabiału
Naukowcy uważają, że spożywania nabiału powinno wynosić 90 kg na osobę rocznie. Dodajmy, że obecnie spożywamy około 200 kg rocznie.
Ograniczenie zakupu samochodów
Naukowcy sugerują, aby zmniejszyć liczbę samochodów do 190 na 1000 osób. Dodajmy, że średni wskaźnik dla miast C40 to 240 aut.
Obecnie w Polsce jest ponad 600 samochodów na 1000 mieszkańców.
Wydłużanie „życia” sprzętów elektronicznych
Według naukowców z Leed powinniśmy wydłużać „życie” tabletów, laptopów itp. do 7 lat. W zaleceniach znalazła się także rekomendacja kupowania mniejszej ilości elektroniki.
Ograniczenie lotów samolotem
W raporcie znalazł się także zapis o jednokrotnym locie (w dwie strony) raz na dwa lata.
Rekomendacje wzbudziły kontrowersje
Zalecenia, które znalazły się w raporcie, wzbudziły spore kontrowersje. Prezydent Warszawy uspokaja jednak, że są to niewiążące rekomendacje.
„Proponowane w raporcie konkretne wskaźniki, dotyczące redukcji konsumpcji poszczególnych produktów czy usług, będą dopiero przedmiotem analizy. Na tym etapie ciężko jest określić, czy będą możliwe do wdrożenia w Warszawie” – odpowiedział Ratusz Warszawa na pytanie skierowane przez „Dziennik Gazetę Prawną”.