Nowe funkcje w aplikacji mObywatel!
Wielu Polaków korzysta z mobilnej aplikacji mObywatel. Rosnąca popularność sprawiła, że rząd dodał funkcję, dzięki której możliwe będzie posiadanie określonych dokumentów w wersji cyfrowej. Wyjaśniamy szczegóły.
Dotychczasowe funkcje
mObywatel jest bezpłatną aplikacją mobilną, która została wydana przez Ministerstwo Cyfryzacji. Użytkownicy na swoim koncie mogą posiadać najważniejsze dokumenty w wersji cyfrowej. Aby móc korzystać z aplikacji niezbędne jest posiadanie tzw. profilu zaufanego.
mObywatel oferuje m.in. dostęp do:
- mTożsamości (dowód osobisty oraz pesel)
- mLegitymacji (legitymacja szkolna oraz studencka)
- mPrawajazdy (dokument, potwierdzający uprawnienia do kierowania pojazdem)
- mPojazdu (zbiór informacji dotyczących pojazdu, takich jak: dowód rejestracyjny, karta pojazdu, ubezpieczenia OC)
- eRecepty (podgląd wystawionych elektronicznych recept (w tym kodu numerycznego i QR do ich realizacji)
W aplikacji dostępne jest również europejskie potwierdzenie szczepienia przeciwko COVID-19, czyli tzw. paszport covidowy.
Rosnąca popularność
Współcześnie większość osób nie wyobraża sobie życia codziennego bez dostępu do Internetu. W czasach, gdy w telefonach komórkowych można mieć niemal wszystko, coraz powszechniejsze stają się oprogramowania, w których potrzebne dokumenty będą w zasięgu ręki. Z danych udostępnionych przez Ministerstwo wynika, że
“3 152 412 – dokładnie tylu Polaków w swoich telefonach zainstalowało mObywatela. Ta liczba rośnie z dnia na dzień.” - gov.pl
Taki raport statystyczny spowodował, że rząd zastanawia się nad ulepszeniem aplikacji.
Zmiany
Dziś (10.01.2023 r.) w aplikacji pojawiła się możliwość posiadania nowych dokumentów w wersji cyfrowej. Są to:
- Legitymacja emeryta i rencisty
- Legitymacja adwokacka
- Legitymacja poselska
Dla emerytów i rencistów, którzy posiadają plastikową wersję dokumentów nie będzie konieczne wnioskowanie o nowy dokument. Pojawi się on automatycznie w aplikacji. Następnie będzie można dodać go ręcznie na platformie.
Warto jednak podkreślić, że osoby, które uzyskają status emeryta lub rencisty w 2023 r. będą posiadały automatyczny dostęp do cyfrowej wersji legitymacji. Jeżeli te osoby nadal będą chciały posiadać dokument w wersji plastikowej to będą one musiały złożyć odpowiedni wniosek do ZUS-u.
Z pewnością dostęp do wersji elektronicznej dokumentów będzie dużym ułatwieniem dla wielu osób.