Produkty z trzema cenami zamiast jednej. Sklepy wdrażają dyrektywę Omnibus
Przepisy unijnej dyrektywy Omnibus właśnie zostały wdrożone do największych sieci handlowych w Polsce. Skutki tego widzimy w sklepach odzieżowych, spożywczych i wielu innych. Mowa między innymi o tym, że na wielu produktach możemy obecnie zobaczyć aż trzy różne ceny. Co one oznaczają? Jak je interpretować?
Przejrzystość cenowa i koniec oszukiwania na promocjach
Od 1 stycznia 2023 w Polsce wdrożona została unijna dyrektywa Omnibus. Jej celem jest zapewnienie konsumentowi przejrzystości cenowej i brak możliwości oferowania przez sklepy fałszywych promocji.
Zapewne nie raz spotkaliście się w sytuacją, kiedy produkt reklamowany był jako promocyjny, a jego cena była taka sama lub nawet wyższa, niż cena wyjściowa. Teraz to się zmieniło, a sklepy mają obowiązek informowania o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni.
Sieci handlowe wprowadzają trzy ceny do produktów promocyjnych
Sieci handlowe, na przykład Biedronka, muszą więc podawać klientom więcej informacji na temat promocyjnych produktów. Biuro prasowe Biedronki poinformowało, że na produktach promocyjnych znajdują się trzy ceny:
- aktualna cena, za którą kupimy produkty,
- najniższa cena, za jaką mogliśmy kupić produkt w ciągu ostatnich 30 dni (cena referencyjna),
- cena regularna, za jaką zazwyczaj możemy kupić dany produkt.
Biedronka informuje też, że podawanie tych informacji dotyczy tylko produktów, których termin ważności przekracza 30 dni.
O umieszczeniu na etykietach dodatkowych cen informuje także Lidl:
"Stosowne informacje umieściliśmy na etykietach wszystkich produktów, objętych zakresem znowelizowanych przepisów. Zgodnie z ich treścią, zmienił się sposób prezentowania cen – zarówno w placówkach handlowych, jak i w materiałach reklamowych" - cytuje Aleksandrę Robaszkiewicz z Lidl Polska TVN24.
Jakich produktów nie obejmuje dyrektywa Omnibus?
"Tym samym regulacje nakładające obowiązek informowania o cenach referencyjnych nie obejmują przykładowo między innymi świeżego mięsa, nabiału, świeżych owoców i warzyw. Zasady dyrektywy nie dotyczą także promocji innych niż proste, to jest nie stosuje się ich, jeśli wprowadzane są promocje warunkowe na przykład "kup 2, zapłać za drugi 50 procent taniej", "zrób zakupy za 50 złotych, dostaniesz x" - powiedział, cytowany w komunikacie, Adam Słomkowski, starszy prawnik z Działu Prawnego sieci Biedronka.